مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 8 - ( آبان 99 / شماره پياپي 53 1399 )                   سال 9 شماره 8 صفحات 174-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Demehri F, Valizadeh Poorkani M, saeidmanesh M. (2020). Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Cognitive Emotion Regulation in Gifted male Students. Rooyesh. 9(8), 163-174.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2123-fa.html
دمهری فرنگیس، ولی زاده پورکانی مهدی، سعیدمنش محسن. اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نظم جویی شناختی هیجان در دانش-آموزان پسر تیزهوش رویش روان شناسی 1399; 9 (8) :174-163

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2123-fa.html


1- استاد گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران. ، valizadehmahdi43@yahoo.com
چکیده:   (2135 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی (MBCT) بر نظم­جویی شناختی هیجان دانش­آموزان پسر تیزهوش بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان پسر دوره متوسطه اول دبیرستان تیزهوشان شهر بابک در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش از روش نمونه­گیری هدفمند استفاده شد. بدین گونه که پس از اجرای اولیه‌ پرسشنامه،30 نفر که از نظم­جویی شناختی هیجانی کمتری برخوردار بودند از جامعه آماری پژوهش انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جای داده شدند. برای گروه آزمایش در طی 8 جلسه 2 ساعته، برنامه مداخله­ آموزش شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی در فاصله پیش­آزمون و پس­آزمون اجرا شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه نظم­جویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تک­متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر کاهش راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه و افزایش راهبردهای سازگارانه (به جز پذیرش و تمرکز مجدد بر برنامه­ریزی) تاثیر معناداری دارد (01/0 P<). بنابراین می­توان آموزش شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی را به عنوان مداخله­­ای موثر در بهبود دشواری نظم­جویی شناختی هیجان دانش­آموزان تیزهوش دانست.  
متن کامل [PDF 1071 kb]   (51 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1399/3/7 | پذیرش: 1399/5/4 | انتشار الکترونیک: 1399/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb