Demehri F, Valizadeh Poorkani M, saeidmanesh M. (2020). Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Cognitive Emotion Regulation in Gifted male Students.
Rooyesh.
9(8), 163-174.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2123-fa.html
دمهری فرنگیس، ولی زاده پورکانی مهدی، سعیدمنش محسن. اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نظم جویی شناختی هیجان در دانش-آموزان پسر تیزهوش رویش روان شناسی 1399; 9 (8) :174-163
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2123-fa.html
1- استاد گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران. ، valizadehmahdi43@yahoo.com
چکیده: (2135 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر نظمجویی شناختی هیجان دانشآموزان پسر تیزهوش بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول دبیرستان تیزهوشان شهر بابک در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. بدین گونه که پس از اجرای اولیه پرسشنامه،30 نفر که از نظمجویی شناختی هیجانی کمتری برخوردار بودند از جامعه آماری پژوهش انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جای داده شدند. برای گروه آزمایش در طی 8 جلسه 2 ساعته، برنامه مداخله آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در فاصله پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تکمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان ناسازگارانه و افزایش راهبردهای سازگارانه (به جز پذیرش و تمرکز مجدد بر برنامهریزی) تاثیر معناداری دارد (01/0 P<). بنابراین میتوان آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را به عنوان مداخلهای موثر در بهبود دشواری نظمجویی شناختی هیجان دانشآموزان تیزهوش دانست.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1399/3/7 | پذیرش: 1399/5/4 | انتشار الکترونیک: 1399/8/10