مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 11 - ( بهمن 99/ شماره پیاپی 56 1399 )                   سال 9 شماره 11 صفحات 24-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yosefishahir N, Azmodeh M, Vahedi S, Livarjani S. Comparison of the effectiveness of parent-child story therapy and play therapy on aggression and social fear in children with symptoms of coping disobedience disorder. Rooyesh 2021; 9 (11) :13-24
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2261-fa.html
یوسفی شهیر نعیمه، آزموده معصومه، واحدی شهرام، لیوارجانی شعله. مقایسه اثربخشی قصه درمانی و بازی درمانی والد- کودک بر پرخاشگری و ترس اجتماعی کودکان با نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای. رویش روان شناسی. 1399; 9 (11) :13-24

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2261-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. ، mas1.azmodeh@gmail.com
3- استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.
4- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران.
چکیده:   (1789 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه­ی اثربخشی قصه درمانی و بازی درمانی والد کودک بر پرخاشگری ترس اجتماعی کودکان با نشانه­های اختلال نافرمانی مقابله­ای بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش­آموزان دختر با نشانه­های اختلال نافرمانی مقابله­ای تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-1398 در مدارس شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. کلیه دانش­آموزان مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی به صورت نمونه­گیری در درسترس انتخاب شده و مقیاس درجه­بندی اختلال نافرمانی مقابله­ای توسط معلمان این مدارس روی تمامی دانش­آموزان اجرا گردید. پس از نمره­گذاری پرسشنامه­ها و غربال­گری، تعداد 60 دانش­آموز انتخاب شده و به صورت جایگزینی تصادفی در سه گروه 20 نفری قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های پرخاشگری شهیم (1385) و ترس اجتماعی ماسیا و همکاران (2003) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با روش آماری تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبیLSD انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که قصه درمانی و بازی درمانی والد- کودک بر پرخاشگری و ترس اجتماعی دانش­آموزان تأثیر دارد و باعث کاهش پرخاشگری و ترس اجتماعی در آن­ها می­شود. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بازی درمانی بر پرخاشگری و ترس اجتماعی کودکان تأثیر بیشتری دارد. بنابراین به مشاوران مدرسه پیشنهاد می­شود از قصه درمانی و بازی درمانی برای کاهش مشکلات روان­شناختی کودکان استفاده کنند.
متن کامل [PDF 426 kb]   (1271 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1399/5/26 | ویرایش نهایی: 1399/12/13 | پذیرش: 1399/7/30 | انتشار الکترونیک: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb