yosefishahir N, Azmodeh M, Vahedi S, Livarjani S. Comparison of the effectiveness of parent-child story therapy and play therapy on aggression and social fear in children with symptoms of coping disobedience disorder. Rooyesh 2021; 9 (11) :13-24
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2261-fa.html
یوسفی شهیر نعیمه، آزموده معصومه، واحدی شهرام، لیوارجانی شعله. مقایسه اثربخشی قصه درمانی و بازی درمانی والد- کودک بر پرخاشگری و ترس اجتماعی کودکان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای. رویش روان شناسی. 1399; 9 (11) :13-24
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2261-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. ، mas1.azmodeh@gmail.com
3- استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.
4- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران.
چکیده: (1789 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسهی اثربخشی قصه درمانی و بازی درمانی والد کودک بر پرخاشگری ترس اجتماعی کودکان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-1398 در مدارس شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی به صورت نمونهگیری در درسترس انتخاب شده و مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای توسط معلمان این مدارس روی تمامی دانشآموزان اجرا گردید. پس از نمرهگذاری پرسشنامهها و غربالگری، تعداد 60 دانشآموز انتخاب شده و به صورت جایگزینی تصادفی در سه گروه 20 نفری قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پرخاشگری شهیم (1385) و ترس اجتماعی ماسیا و همکاران (2003) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبیLSD انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که قصه درمانی و بازی درمانی والد- کودک بر پرخاشگری و ترس اجتماعی دانشآموزان تأثیر دارد و باعث کاهش پرخاشگری و ترس اجتماعی در آنها میشود. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بازی درمانی بر پرخاشگری و ترس اجتماعی کودکان تأثیر بیشتری دارد. بنابراین به مشاوران مدرسه پیشنهاد میشود از قصه درمانی و بازی درمانی برای کاهش مشکلات روانشناختی کودکان استفاده کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1399/5/26 | ویرایش نهایی: 1399/12/13 | پذیرش: 1399/7/30 | انتشار الکترونیک: 1399/11/10