Eghbali A, Vahedi H, Rezayi R. (2021). Comparison of cognitive processing speed, problem solving / planning and behavioral / emotional organization in students with learning disabilities with reading characteristics and normal in Tabriz.
Rooyesh.
9(11), 25-34.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2367-fa.html
اقبالی علی، واحدی حسین، رضایی رسول. مقایسه سرعت پردازش شناختی، حل مسئله/ برنامه ریزی و سازماندهی رفتاری/ هیجانی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن و عادی تبریز رویش روان شناسی 1399; 9 (11) :34-25
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2367-fa.html
1- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان. ، aeghbali88@gmail.com
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان.
چکیده: (1771 مشاهده)
پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺑا هدف مقایسه توانایی های شناختی، حل مسئله/ برنامه ریزی و سازمان¬دهی رفتاری – هیجانی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن و عادی انجام شد. روش این پژوهش از نوع تحقیقات علی- مقایسه ای بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر دوره ی ابتدایی تبریز در سال تحصیلی 98-97 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز پسر دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن و 30 دانش آموز بدون اختلال از پایه سوم بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از آزمون عصب – روانشناختی کانرز (2004) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت بین دانش آموزان دارای اختلال خواندن و عادی در حل مسئله/برنامه ریزی و پردازش شناختی معنادار (p<0/01) بود و تفاوتها در متغیر سازمان¬دهی رفتاری/هیجانی معنادار (p>0/01) نبود. براین اساس می توان نتیجه گیری کرد که دانش آموزان دارای اختلال خواندن در حل مسئله/برنامه ریزی و پردازش شناختی ضعیف تر از دانش آموزان عادی هستند و میتوان با مداخله در این حوزه ها به بهبود اختلال خواندن کمک کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/7/5 | پذیرش: 1399/8/9 | انتشار الکترونیک: 1399/11/10