مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 11 - ( بهمن 99/ شماره پیاپی 56 1399 )                   سال 9 شماره 11 صفحات 34-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eghbali A, Vahedi H, Rezayi R. Comparison of cognitive processing speed, problem solving / planning and behavioral / emotional organization in students with learning disabilities with reading characteristics and normal in Tabriz. Rooyesh 2021; 9 (11) :25-34
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2367-fa.html
اقبالی علی، واحدی حسین، رضایی رسول. مقایسه سرعت پردازش شناختی، حل مسئله/ برنامه ریزی و سازمان‌دهی رفتاری/ هیجانی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن و عادی تبریز. رویش روان شناسی. 1399; 9 (11) :25-34

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2367-fa.html


1- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان. ، aeghbali88@gmail.com
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان.
چکیده:   (1425 مشاهده)
پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺑا هدف مقایسه توانایی های شناختی، حل مسئله/ برنامه ریزی و سازمان¬دهی رفتاری هیجانی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن و عادی انجام شد. روش این پژوهش از نوع تحقیقات علی- مقایسه ای بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر دوره ی ابتدایی تبریز در سال تحصیلی 98-97 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز پسر دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن  و 30 دانش آموز بدون اختلال از پایه سوم بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از آزمون عصب روانشناختی کانرز (2004) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت بین دانش آموزان دارای اختلال خواندن و عادی در حل مسئله/برنامه ریزی و پردازش شناختی معنادار (p<0/01) بود و تفاوت­ها در متغیر سازمان¬دهی رفتاری/هیجانی معنادار (p>0/01) نبود. براین اساس می توان نتیجه گیری کرد که دانش آموزان دارای اختلال خواندن در حل مسئله/برنامه ریزی و پردازش شناختی ضعیف تر از دانش آموزان عادی هستند و می­توان با مداخله در این حوزه ها به بهبود اختلال خواندن کمک کرد.
متن کامل [PDF 411 kb]   (728 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/7/5 | ویرایش نهایی: 1399/12/13 | پذیرش: 1399/8/9 | انتشار الکترونیک: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb