Kiani Chelmardi A, Ahmadboukani S, Hasanzadeh A, Safdarian Z. (2021). investigate the relationship between teacher- student relations and traditional education with anxiety and depression among girls' students with mediating role of shame and guilt.
Rooyesh.
9(12), 1-10.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2384-fa.html
کیانی احمدرضا، احمدبوکانی سلیمان، حسن زاده افشین، صفدریان زهرا. بررسی رابطۀ بین روابط معلم-دانشآموز و آموزش سنتی با اضطراب و افسردگی در دانشآموزان با میانجیگری احساس شرم و گناه رویش روان شناسی 1399; 9 (12) :10-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2384-fa.html
1- استادیار مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، ahmadreza_kiani@yahoo.com
2- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- کارشناس ارشد، مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (2174 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین روابط معلم-دانشآموز و آموزش سنتی با اضطراب و افسردگی در دانشآموزان با میانجیگری احساس شرم و گناه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر راهنمایی و متوسطه شهر رشت در سال 99-1398 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه ارتباط معلم-دانشآموز (2001)، پرسشنامۀ آموزش سنتی (1398)، پرسشنامۀ اختلال اضطراب فراگیر (2007)، مقیاس کوتاه شرم و گناه (2015) و پرسشنامه سلامت بیمار (افسردگی) (2013) بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل مسیر که با استفاده از آن روابط علی متغیرهای پژوهش بررسی شد. یافتهها نشان داد که ارتباط معلمدانشآموز چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم به واسطۀ شرم و گناه قادر به پیشبینی افسردگی و اضطراب بود. نتیجه میشود که ارتباط معلمدانشآموز نقشی کلیدی در سلامت روان دانشآموز دارد؛ و رابطه معنیدار و مراقبتی و حمایتی و همدلانه بین معلم و دانشآموز میتواند نقش پیگیرانۀ مهمی در بروز آسیبهای بعدی داشته باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/7/14 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار الکترونیک: 1400/1/8