Mosleh S G, Badri Gargari R, Nemati S. (2021). Effectiveness of Cognitive Training of Hope Promotion on Basic Psychological Needs Satisfaction of Male Students with Bullying Behaviors.
Rooyesh.
9(12), 97-105.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2390-fa.html
مصلح سیدقاسم، بدری گرگری رحیم، نعمتی شهروز. اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید بر ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی دانش آموزان پسر دارای رفتار قلدرانه رویش روان شناسی 1399; 9 (12) :105-97
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2390-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، Aram.moslehi@gmail.com
2- استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (1516 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید بر ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی دانش آموزان پسر دارای رفتار قلدرانه دوره دوم متوسطه انجام شده است. پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه بهصورت هدفمند از یک هنرستان فنی و حرفهای شهر ارومیه انتخاب شد و بهمنظور اجرای پژوهش بعد از اجرای پرسشنامه قلدر-قربانی (الویوس،1996) تعداد 30 نفر از دانش آموزان که بهعنوان قلدر طبقهبندیشده بودند در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (هر هفته یک جلسه 90 دقیقهای) تحت آموزش شناختی امید (برگرفته ازمگیار-موئه،2009) قرار گرفتند ولی گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی (دسی و ریان،2000) توسط شرکتکنندگان در مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل گردید. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که بین مؤلفههای شایستگی، خودپیروی و تعلق در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری به نفع گروه آزمایش وجود داشت(01/0P<)؛ بنابراین آموزش شناختی ارتقاء امید بر بهبود مؤلفههای نیازهای بنیادین روانشناختی در دانش آموزان پسر دارای رفتار قلدرانه مؤثر بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/7/17 | پذیرش: 1399/7/30 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10