 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Sharifi G,  Abdollahi A,  Hosseinian S. 
(2021).  Psychometric Properties of the Persian Version of Personality Style and Disorder Inventory (PSDI-S (in Iranian Students.  Rooyesh. 9(12),  43-54. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2406-fa.html   
                    
                    شریفی گشاو،  عبداللهی عباس،  حسینیان سیمین.
(1399).  ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه  سبک و اختلال شخصیت (PSDI-S) در دانشجویان ایرانی  رویش روان شناسی 9 (12) :54-43URL: http://frooyesh.ir/article-1-2406-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه الزهرا ، gashav@yahoo.com
 2- دانشگاه الزهرا 
 3- استاد گروه مشاوره دانشگاه الزّهرا، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (2609 مشاهده)
                    
                    
                    
هدف پژوهش حاضر، تهیه نسخه فارسی پرسشنامه سبک و اختلال شخصیت (کوهل و کازن، 2009) و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن در بین دانشجویان بود. از بین کلیهی دانشجویان دانشگاههای تهران، الزهرا و دانشگاه آزاد تهران (واحد مرکزی) در سال تحصیلی 99-1398، 285 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و نسخۀ فارسی پرسشنامه سبک و اختلال شخصیت را تکمیل کردند. دادههای به دست آمده با استفاده از شاخصهای آلفای کرونباخ، پایایی مرکب، شاخص روایی محتوا، نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شدند. ضریب آلفای کرونباخ برای همه زیرمقیاسها از 60/0 بالاتر و نتایج پایایی مرکب آزمون نیز 89/0 بود. نسبت روایی محتوا بیشتر از 64 درصد و شاخص روایی محتوا بیشتر از 89 درصد بود که نشان از روایی محتوای مناسب مقیاس داشت. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که بار عاملی گویهها بیشتر از 3/0 است و تمام مسیرها از گویهها به متغیر پنهان در سطح 001/0 معنادار بودند و مقیاس از روایی سازۀ مناسبی برخوردار است. با توجه به مطلوب بودن خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه  سبک و اختلال شخصیت، میتوان استفاده از آن را به متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره در موقعیتهای پژوهشی و تشخیصی پیشنهاد کرد.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانسنجی  دریافت: 1399/8/2 | پذیرش: 1399/9/17 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10