مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 1 - ( فروردین 1400 / شمارپیاپی 58 1400 )                   سال 10 شماره 1 صفحات 96-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani M, Taghizadeh hir S, Khoshsorour S. The Comparison of parental stress and anger self-regulation skills between parents of children with attention deficit hyperactivity disorder and autism. Rooyesh 2021; 10 (1) :87-96
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2443-fa.html
نریمانی محمد، تقی زاده هیر سارا، خوش سرور سحر. مقایسه استرس والدگری و مهارت‌های خودنظم‌دهی خشم در والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی و والدین کودکان مبتلا به اتیسم. رویش روان شناسی. 1400; 10 (1) :87-96

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2443-fa.html


1- استاد گروه روان­شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، sara.taghizadeh1370@gmail.com
3- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (1449 مشاهده)
اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی و اتیسم از اختلالات عصبی-رشدی هستند که برای والدین و خانواده­ مشکلات متعددی در حوزه­هایی چون فرزندپروری و سلامت روانی والدین ایجاد می­کنند. هدف پژوهش حاضر مقایسه­ استرس والدگری و مهارت­های خودنظم­دهی خشم در والدین کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیش­فعالی و والدین کودکان مبتلا به اتیسم بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علّی-مقایسه­ای بود. تعداد 60 والد (30 والد کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی و 30 والد کودک مبتلا به اختلال اتیسم) با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از شاخص استرس والدگری- فرم کوتاه (آبیدین، 1983) و پرسشنامه صفت و حالت بیان خشم (اسپیلبرگر، 1999) جمع­آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تی برای دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭﺍﻟﺪﮔﺮﻱ و مهارت­های خودنظم­دهی خشم در والدین کودکان مبتلا به اختلال اتیسم به طور معناداری بالاتر از والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی بود (05/0P<). بر اساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که والدین کودکان مبتلا به اتیسم در مقایسه با والدین کودکان بیش­فعال استرس والدگری بیشتری را تجربه می­کنند و والدین کودکان بیش­فعال از مهارت­های خود نظم­دهی خشم کمتری برخوردارند، که می­تواند ناشی از نیاز­های خاص این کودکان باشد. بدین ترتیب طراحی و اجرای مداخلات مناسب روان­شناختی و آموزشی برای والدین این کودکان می­تواند تا حد زیادی راهگشا باشد.
متن کامل [PDF 412 kb]   (806 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1399/8/22 | ویرایش نهایی: 1400/1/28 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb