Narimani M, Taghizadeh hir S, Khoshsorour S. The Comparison of parental stress and anger self-regulation skills between parents of children with attention deficit hyperactivity disorder and autism. Rooyesh 2021; 10 (1) :87-96
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2443-fa.html
نریمانی محمد، تقی زاده هیر سارا، خوش سرور سحر. مقایسه استرس والدگری و مهارتهای خودنظمدهی خشم در والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و والدین کودکان مبتلا به اتیسم. رویش روان شناسی. 1400; 10 (1) :87-96
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2443-fa.html
1- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، sara.taghizadeh1370@gmail.com
3- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (1449 مشاهده)
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و اتیسم از اختلالات عصبی-رشدی هستند که برای والدین و خانواده مشکلات متعددی در حوزههایی چون فرزندپروری و سلامت روانی والدین ایجاد میکنند. هدف پژوهش حاضر مقایسه استرس والدگری و مهارتهای خودنظمدهی خشم در والدین کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیشفعالی و والدین کودکان مبتلا به اتیسم بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علّی-مقایسهای بود. تعداد 60 والد (30 والد کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و 30 والد کودک مبتلا به اختلال اتیسم) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از شاخص استرس والدگری- فرم کوتاه (آبیدین، 1983) و پرسشنامه صفت و حالت بیان خشم (اسپیلبرگر، 1999) جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی برای دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭﺍﻟﺪﮔﺮﻱ و مهارتهای خودنظمدهی خشم در والدین کودکان مبتلا به اختلال اتیسم به طور معناداری بالاتر از والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود (05/0P<). بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که والدین کودکان مبتلا به اتیسم در مقایسه با والدین کودکان بیشفعال استرس والدگری بیشتری را تجربه میکنند و والدین کودکان بیشفعال از مهارتهای خود نظمدهی خشم کمتری برخوردارند، که میتواند ناشی از نیازهای خاص این کودکان باشد. بدین ترتیب طراحی و اجرای مداخلات مناسب روانشناختی و آموزشی برای والدین این کودکان میتواند تا حد زیادی راهگشا باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1399/8/22 | ویرایش نهایی: 1400/1/28 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10