1- استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، خراسان رضوی، ایران. ، ali.saeidi@cfu.ac.ir
2- دکترای روانشناسی تربیتی، شاغل در آموزش و پرورش خراسان رضوی، ایران.
چکیده: (1983 مشاهده)
آزمونهای سنجش خلاقیت تورنس بهصورت گسترده و مداوم در محیطهای آموزشی استفاده شده و جزو محبوبترین آزمونهای تفکر واگرا محسوب میشوند. این پژوهش بهمنظور تعیین نمره اصالت برای پاسخهای آزمون تصویری فرم A خلاقیت تورنس بر روی دانشآموزان ایران انجام شد. به این منظور این آزمون بر روی 585 دانشآموز ابتدایی شهرستان سبزوار انجام شد. بعد از کنارگذاشتن برگههایی که شرایط نمرهگذاری را نداشتند، تعداد 542 برگه آزمون مورد تحلیل قرار گرفت. پاسخهای همه دانشآموزان در هر تصویر گردآوری شد سپس فراوانی و درصد هر پاسخ به دست آمد. مطابق با شیوهای که تورنس جهت نمرهگذاری اصالت تعیین کرده بود، نمره اصالت هر پاسخ محاسبه گردید. برای هر پاسخ در خرده آزمون ساختن تصویر نمره اصالت از صفر تا پنجدر نظر گرفته شد. در خرده آزمون تکمیل تصاویر هم دامنه نمرات اصالت از صفر تا دو، مشخص گردید. در خرده آزمون خطوط موازی هم پاسخها از صفر تا سه نمرهگذاری شدند. سپس باتوجهبه نوع و فراوانی پاسخهای آزمودنیها، جدولهای مربوط به هر ماده آزمون، برای استفاده آزمونگران، تدوین گردید. حال باتوجهبه نتایج این پژوهش میتوان انواع مختلف پاسخهای دانشآموزان ایرانی را در آزمون تصویری فرم A خلاقیت تورنس از لحاظ میزان اصالت، به طور دقیقتر نمرهگذاری کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/8/23 | پذیرش: 1399/9/17 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10