مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 1 - ( فروردین 1400 / شمارپیاپی 58 1400 )                   سال 10 شماره 1 صفحات 120-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeidi A, Shakiba A. Review of Torrance Test of Creative Thinking Figural Form A Scoring in Iran. Rooyesh 2021; 10 (1) :109-120
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2444-fa.html
سعیدی علی، شکیبا ابوالقاسم. بازنگری در نمره‌گذاری آزمون تصویری فرمA خلاقیت تورنس در ایران. رویش روان شناسی. 1400; 10 (1) :109-120

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2444-fa.html


1- استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، خراسان رضوی، ایران. ، ali.saeidi@cfu.ac.ir
2- دکترای روانشناسی تربیتی، شاغل در آموزش و پرورش خراسان رضوی، ایران.
چکیده:   (1538 مشاهده)
آزمون­های سنجش خلاقیت تورنس به‌صورت گسترده و مداوم در محیط­های آموزشی استفاده شده و جزو محبوب­ترین آزمون­های تفکر واگرا محسوب می‌شوند. این پژوهش به‌منظور تعیین نمره اصالت برای پاسخ‌های آزمون تصویری فرم A خلاقیت تورنس بر روی دانش‌آموزان ایران انجام شد. به این منظور این آزمون بر روی 585 دانش‌آموز ابتدایی شهرستان سبزوار انجام شد. بعد از کنارگذاشتن برگه­هایی که شرایط نمره­گذاری را نداشتند، تعداد 542 برگه آزمون مورد تحلیل قرار گرفت. پاسخ­های همه دانش‌آموزان در هر تصویر گردآوری شد سپس فراوانی و درصد هر پاسخ به دست آمد. مطابق با شیوه‌ای که تورنس جهت نمره­گذاری اصالت تعیین کرده بود، نمره اصالت هر پاسخ محاسبه گردید. برای هر پاسخ در خرده آزمون ساختن تصویر نمره اصالت از صفر تا پنج‌در نظر گرفته شد. در خرده آزمون تکمیل تصاویر هم دامنه نمرات اصالت از صفر تا دو، مشخص گردید. در خرده آزمون خطوط موازی هم پاسخ­ها از صفر تا سه نمره‌گذاری شدند. سپس باتوجه‌به نوع و فراوانی پاسخ­های آزمودنی­ها، جدول­های مربوط به هر ماده آزمون، برای استفاده آزمونگران، تدوین گردید. حال باتوجه‌به نتایج این پژوهش می­توان انواع مختلف پاسخ‌های دانش‌آموزان ایرانی را در آزمون تصویری فرم A خلاقیت تورنس از لحاظ میزان اصالت، به طور دقیق­تر نمره­گذاری کرد.
متن کامل [PDF 764 kb]   (1476 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/8/23 | ویرایش نهایی: 1400/1/28 | پذیرش: 1399/9/17 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb