1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، staklavi@gmail.com
چکیده: (1404 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه ابعاد چشمانداز زمان در دانشجویان با و بدون اضطراب هستی بود. روش پژوهش، از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 1399-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 80 دانشجو (40 دانشجوی دارای اضطراب هستی و 40 دانشجوی بدون اضطراب هستی) بود که به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اضطراب هستی (مسعودی ثانی و همکاران، 1394) و پرسشنامه چشمانداز زمان (زیمباردو و بوید، 1999) جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) صورت گرفت. نتایج تحلیل اطلاعات نشان داد که بین دو گروه دانشجویان با و بدون اضطراب هستی از نظر چشمانداز زمانی گذشته منفی، حال لذتگرا و حال معتقد به سرنوشت تفاوت معنیداری وجود دارد (01/0>r). به طوری که میانگین نمرات دانشجویان با اضطراب هستی در این سه متغیر بیشتر از دانشجویان بدون اضطراب هستی بود. اما بین چشماندازهای زمانی گذشته مثبت، آینده و آینده متعالی در دانشجویان با و بدون اضطراب هستی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. لذا، نتایج به دست آمده میتواند حاکی از اهمیت بسزای چشماندازهای زمانی گذشته منفی، حال لذتگرا و حال معتقد به سرنوشت در تمایز دانشجویان دارای اضطراب هستی از دانشجویان عادی قلمداد شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1399/9/2 | ویرایش نهایی: 1400/1/28 | پذیرش: 1399/10/21 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10