مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 1 - ( فروردین 1400 / شمارپیاپی 58 1400 )                   سال 10 شماره 1 صفحات 164-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sourazar Lahroudi Y, Taklavi S. Comparison of time perspective dimensions in students with and without existential anxiety. Rooyesh 2021; 10 (1) :155-164
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2463-fa.html
صورآذر لاهرودی یوسف، تکلوی سمیه. مقایسه ابعاد چشم انداز زمان در دانشجویان با و بدون اضطراب هستی. رویش روان شناسی. 1400; 10 (1) :155-164

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2463-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، staklavi@gmail.com
چکیده:   (1404 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه ابعاد چشم­انداز زمان در دانشجویان با و بدون اضطراب هستی بود. روش پژوهش، از نوع علی­­-مقایسه­ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 1399-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 80 دانشجو (40 دانشجوی دارای اضطراب هستی و 40 دانشجوی بدون اضطراب هستی) بود که به شیوه نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اضطراب هستی (مسعودی ثانی و همکاران، 1394) و پرسشنامه چشم­انداز زمان (زیمباردو و بوید، 1999) جمع­آوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) صورت گرفت. نتایج تحلیل اطلاعات نشان داد که بین دو گروه دانشجویان با و بدون اضطراب هستی از نظر چشم­انداز زمانی گذشته منفی، حال لذت­گرا و حال معتقد به سرنوشت تفاوت معنی­داری وجود دارد (01/0>r). به طوری که میانگین نمرات دانشجویان با اضطراب هستی در این سه متغیر بیشتر از دانشجویان بدون اضطراب هستی بود. اما بین چشم­اندازهای زمانی گذشته مثبت، آینده و آینده متعالی در دانشجویان با و بدون اضطراب هستی تفاوت معنی­داری مشاهده نشد. لذا، نتایج به دست آمده می­تواند حاکی از اهمیت بسزای چشم­اندازهای زمانی گذشته منفی، حال لذت­گرا و حال معتقد به سرنوشت در تمایز دانشجویان دارای اضطراب هستی از دانشجویان عادی قلمداد شود.
متن کامل [PDF 430 kb]   (919 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1399/9/2 | ویرایش نهایی: 1400/1/28 | پذیرش: 1399/10/21 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb