Mirakbarzade Z, Khanjarkhani M, Nastiezaie N. The Relationship of Quality of Life in School with Academic Self-Concept, Psychological Well-Being and Academic Eagerness. Rooyesh 2021; 10 (1) :63-74
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2475-fa.html
میراکبرزاده زینب، خنجرخانی مسعود، ناستی زایی ناصر. رابطه کیفیت زندگی در مدرسه با خودپنداره تحصیلی، بهزیستی روانشناختی و اشتیاق تحصیلی. رویش روان شناسی. 1400; 10 (1) :63-74
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2475-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
3- دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. ، n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
چکیده: (2401 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی در مدرسه با بهزیستی روانشناختی، خودپنداره تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان متوسطه دوم زهک بود. 323 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای وارد پژوهش شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای کیفیت زندگی در مدرسه (اندرسون و بورک، 2000)، بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، خودپنداره تحصیلی (یی یسن چن، 2004) و اشتیاق تحصیلی (شوفلی، سالانوا، گونزالز-روما و بیکر، 2002) بود. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد کیفیت زندگی در مدرسه با خودپنداره تحصیلی (71/0r=)، بهزیستی روانشناختی (79/0r=) و اشتیاق تحصیلی (67/0r=) رابطه مثبت و معناداری دارد (001/0p<). همچنین کیفیت زندگی درمدرسه توانسته است به ترتیب 56، 65 و 47 درصد از واریانس خودپنداره تحصیلی، بهزیستی روانشناختی و اشتیاق تحصیلی را پیش بینی کند. با توجه به نتایج، مدیریت مدارس باید با حاکمیت قوانین و مقررات آموزشی ثابت و روشن، برقراری روابط مثبت دوستانه بین معلم و دانشآموزان، فراهم ساختن فرصتهای حمایتی عاطفی، محیط مدرسهای امن و خودمختارانه برای دانشآموزان فراهم کنند تا دانشآموزان با بهزیستی روانشناختی مناسب، خودپنداره مثبت تحصیلی و اشتیاق بالای تحصیلی درگیر فرایند یادگیری شوند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/9/8 | ویرایش نهایی: 1400/1/28 | پذیرش: 1399/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10