مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 1 - ( فروردین 1400 / شمارپیاپی 58 1400 )                   سال 10 شماره 1 صفحات 154-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokarram F, Kazemi R, Taklavi S. (2021). The Effectiveness of Emotional-Social Skills Training on Emotional / Social Competence and Psychological Well-Being of Single-Parent Girls. Rooyesh. 10(1), 145-154.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2521-fa.html
مکرم فاطمه، کاظمی رضا، تکلوی سمیه. اثربخشی آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی بر شایستگی هیجانی/ اجتماعی و بهزیستی روانشناختی دختران تک والد رویش روان شناسی 1400; 10 (1) :154-145

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2521-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، dr_reza.kazemi@yahoo.com
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (2247 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی بر شایستگی هیجانی/ اجتماعی و بهزیستی روانشناختی دختران تک­والد بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه­آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان دختر تک­والد دوره دوم متوسطه شهرستان سراب در سال  1398 بودند که از بین آنان تعداد 30 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 75 دقیقه­ای آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی دریافت نمودند. به منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه شایستگی اجتماعی (پرندین، 1385) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف، 1980) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس تک­متغیره (ANCOVA) انجام پذیرفت. یافته‌ها نشان داد آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی تأثیر معناداری بر بهبود شایستگی هیجانی/اجتماعی (83/112=F، 01/0P<) و بهزیستی روانشناختی (63/102=F، 01/0P<) دختران تک­والد داشت. این نتایج بیان می­کند که آموزش این مهارت­ها برای دانش‌آموزان تک والد می­تواند زمینه­ساز افزایش کارکردهای مناسب اجتماعی و روانی در آنان شود.
متن کامل [PDF 463 kb]   (1150 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1399/8/30 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb