Mokarram F, Kazemi R, Taklavi S. (2021). The Effectiveness of Emotional-Social Skills Training on Emotional / Social Competence and Psychological Well-Being of Single-Parent Girls.
Rooyesh.
10(1), 145-154.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2521-fa.html
مکرم فاطمه، کاظمی رضا، تکلوی سمیه. اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی بر شایستگی هیجانی/ اجتماعی و بهزیستی روانشناختی دختران تک والد رویش روان شناسی 1400; 10 (1) :154-145
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2521-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، dr_reza.kazemi@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده: (2247 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی بر شایستگی هیجانی/ اجتماعی و بهزیستی روانشناختی دختران تکوالد بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دختر تکوالد دوره دوم متوسطه شهرستان سراب در سال 1398 بودند که از بین آنان تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 75 دقیقهای آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی دریافت نمودند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه شایستگی اجتماعی (پرندین، 1385) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف، 1980) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل واریانس تکمتغیره (ANCOVA) انجام پذیرفت. یافتهها نشان داد آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی تأثیر معناداری بر بهبود شایستگی هیجانی/اجتماعی (83/112=F، 01/0P<) و بهزیستی روانشناختی (63/102=F، 01/0P<) دختران تکوالد داشت. این نتایج بیان میکند که آموزش این مهارتها برای دانشآموزان تک والد میتواند زمینهساز افزایش کارکردهای مناسب اجتماعی و روانی در آنان شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1399/8/30 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10