مقالات پژوهشی درباره کووید19 دراولویت انتشار قراردارند

سال 10، شماره 6 - ( شهریور 1400/ شماره پیاپی 63 1400 )                   سال 10 شماره 6 صفحات 75-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naseri Karimvand A, Azami Y. The mediating role of competence perception and social problem-solving in the relationship between attachment styles and aggression in adolescents. Rooyesh. 2021; 10 (6) :75-84
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2576-fa.html
ناصری کریموند آیه، اعظمی یوسف. نقش واسطه ای ادراک شایستگی و حل مسئله اجتماعی در رابطه بین سبک های دلبستگی و پرخاشگری در نوجوانان. رویش روان شناسی. 1400; 10 (6) :75-84

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2576-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی شخصیت، گروه روان‌شناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، aazami67@gmail.com
چکیده:   (111 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه­ای ادراک شایستگی و حل مسئله اجتماعی در رابطه بین سبک­های دلبستگی و پرخاشگری در نوجوانان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام نوجوانان دانش­آموز شهرستان شهریار در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند که از میان آن­ها 200 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس وارد پژوهش شدند.  ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری (باس و پری، 1992)، مقیاس دلبستگی بزرگسالان تجدیدنظرشده (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه خودادراکی کودکان (هارتر، 1985) و فرم تجدیدنظرشده حل مسئله اجتماعی (دی زوریلا و همکاران، 2002) بود. داده­ها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد ادراک شایستگی (001/0=P، 104/0-=β) و حل مسئله انطباقی (001/0=P، 096/0=β) رابطه بین سبک دلبستگی ایمن و پرخاشگری را در نوجوانان واسطه­گری می­کنند. نوجوانان دارای سبک دلبستگی ایمن، احساس شایستگی بیشتری در تعاملات با محیط پیرامون خواهند داشت و در مواجهه با ناکامی­های محیطی از راهبردهای تنظیم هیجانی منفی کمتر بهره می­جویند و در نتیجه رفتارهای پرخاشگرانه کمتری را از خود بروز می­دهند.
متن کامل [PDF 567 kb]   (80 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/11/6 | ویرایش نهایی: 1400/7/4 | پذیرش: 1400/4/14 | انتشار: 1400/6/10 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb