مقالات پژوهشی درباره کووید19 دراولویت انتشار قراردارند

سال 10، شماره 1 - ( فروردین 1400 / شمارپیاپی 58 1400 )                   سال 10 شماره 1 صفحات 53-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolrahimpour R, Bayrami M, Hashemi Nosratabad T. Predicting of Empathy Based on The Components of Executive Functions in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder Symptoms. Rooyesh. 2021; 10 (1) :53-62
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2604-fa.html
عبدالرحیم پور رقیه، بیرامی منصور، هاشمی نصرت آباد تورج. پیش‌بینی همدلی بر اساس مولفه های کارکردهای اجرایی در کودکان دارای نشانه‌های اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی. رویش روان شناسی. 1400; 10 (1) :53-62

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2604-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، abdolrahimpour_r@yahoo.com
2- استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (398 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، پیش‌بینی همدلی بر اساس مولفه‌های کارکردهای اجرایی در کودکان دارای نشانه‌های اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی بود. روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) دارای نشانه‌های اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بود که تعداد 120 کودک دارای نشانه‌های اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از مقیاس درجه‌بندی رفتار کودکان (سوانسون، نولان و پلهام، 1980) انتخاب شد. جهت جمع آوری داده‌ها از آزمون استروپ (رایدلی، 1995)، آزمون عملکرد پیوسته (رازولد و همکاران، 1996) و مقیاس همدلی شناختی و عاطفی کودکان (دادس و همکاران، 2008) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد بازداری پاسخ و توجه پایدار نقش معنی‌دار در پیش‌بینی همدلی شناختی و عاطفی دارند (05/0>P). بر اساس این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که نقص در کارکردهای اجرایی می‌تواند زمینه‌ساز نارسایی در ابراز همدلی در کودکان دارای نشانه‌های اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی شود.
متن کامل [PDF 423 kb]   (229 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1399/11/20 | ویرایش نهایی: 1400/1/28 | پذیرش: 1399/12/7 | انتشار: 1400/1/10 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb