Abdolrahimpour R, Bayrami M, Hashemi Nosratabad T. (2021). Predicting of Empathy Based on The Components of Executive Functions in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder Symptoms.
Rooyesh.
10(1), 53-62.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2604-fa.html
عبدالرحیم پور رقیه، بیرامی منصور، هاشمی نصرت آباد تورج. پیشبینی همدلی بر اساس مولفه های کارکردهای اجرایی در کودکان دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی رویش روان شناسی 1400; 10 (1) :62-53
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2604-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، abdolrahimpour_r@yahoo.com
2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (1926 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی همدلی بر اساس مولفههای کارکردهای اجرایی در کودکان دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی بود. روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بود که تعداد 120 کودک دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (سوانسون، نولان و پلهام، 1980) انتخاب شد. جهت جمع آوری دادهها از آزمون استروپ (رایدلی، 1995)، آزمون عملکرد پیوسته (رازولد و همکاران، 1996) و مقیاس همدلی شناختی و عاطفی کودکان (دادس و همکاران، 2008) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد بازداری پاسخ و توجه پایدار نقش معنیدار در پیشبینی همدلی شناختی و عاطفی دارند (05/0>P). بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که نقص در کارکردهای اجرایی میتواند زمینهساز نارسایی در ابراز همدلی در کودکان دارای نشانههای اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1399/11/20 | پذیرش: 1399/12/7 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10