Nasiri B, Shahgholian M. (2021). investigating the mediating role of shame and self-esteem in the relationship between self-compassion and depressive symptoms among students.
Rooyesh.
10(5), 67-78.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2609-fa.html
1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، bijanesfahan71@yahoo.com
2- استادیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (1657 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر شرم و عزت نفس در رابطهی بین شفقت به خود و افسردگی در دانشجویان انجام شد. 251 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ( 169 نفر دختر و 82 نفر پسر) از دانشگاههای خوارزمی تهران، اصفهان و شهرضا به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت آنلاین به پرسشنامه های مقیاس شفقت به خود ریس و همکاران(2011)، فرم کوتاه مقیاس افسردگی بک (1972)، مقیاس عاطفهی خودآگاهی-3 تانگنی و همکاران (2000) و مقیاس عزت نفس روزنبرگ(1965) پاسخ دادند. به منظور بررسی روابط ساختاری در مدل مفروض از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مدل مفروض میانجی گری نسبی شرم و عزت نفس در رابطهی بین شفقت به خود و افسردگی با دادهها برازش مطلوبی داشت. علاوه بر این نتایج نشان داد که در مدل مفروض تمام وزنهای رگرسیونی به لحاظ آماری معنادار بودند (P<.05). در این مدل 81 درصد از واریانس نمرات افسردگی از طریق متغیرهای مکنون عزت نفس، شرم و شفقت به خود تبیین شد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که در رابطهی بین شفقت به خود و افسردگی، متغیرهای شرم و عزت نفس، نقش میانجی ایفا میکنند. از یافتههای پژوهش حاضر میتوان در جهت کاهش افسردگی از طریق درمانها و آموزش های مبتنی بر شفقت به خود استفاده کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1399/11/21 | پذیرش: 1400/1/29 | انتشار الکترونیک: 1400/5/10