مقالات پژوهشی درباره کووید19 دراولویت انتشار قراردارند

سال 10، شماره 5 - ( مرداد1400/ شماره پیاپی 62 1400 )                   سال 10 شماره 5 صفحات 97-106 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakilzadeh Dizaji E, Adib Y, Daneshvar Z, Talebi B. Consequences of contextual factors in the process of formation of spiritual intelligence of high school students. Rooyesh. 2021; 10 (5) :97-106
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2632-fa.html
وکیل زاده دیزجی الهه، ادیب یوسف، دانشور زرین، طالبی بهنام. پیامدهای عوامل زمینه‌ای در فرایند تکوین هوش معنوی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه. رویش روان شناسی. 1400; 10 (5) :97-106

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2632-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2- استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، yousef_adib@yahoo.com
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
چکیده:   (75 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین پیامدهای عوامل زمینه ای در فرایند تکوین هوش معنوی دانش‏آموزان دوره دوم متوسطه به روش نظریه­ی داده بنیاد و بر اساس مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین(2008) انجام شد. مشارکت‏کنندگان به تعداد 21 نفر از دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز ، معلمان و افرادی بودند که با دانش‏آموزان در ارتباط هستند.برای نمونه‏گیری از رویکرد هدفمند و تکنیک نمونه­گیری نظری و برای کفایت حجم نمونه از منطق اشباع داده­ها استفاده گردید. داده­ها از طریق مصاحبه­های عمیق نیمه ساختار یافته جمع­آوری و کد گذاری شدند. به منظور افزایش اعتبار یافته­ها از روش زاویه بندی محقق و چک کردن داده­ها توسط شرکت‏کنندگان استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که پیامدهای حاصل از فرایند شکل‏گیری هوش معنوی، شامل تحول در جهان‏بینی، دستیابی به آرامش درونی، موفقیت در زندگی و رشد ارزش­های اخلاقی است که از عوامل درونی، محیطی، ارزشهای دینی و فرادینی به عنوان عوامل زمینه ای تاثیر می پذیرد. دستیابی به آرامش درونی به عنوان پدیده مرکزی مفهوم ‏پردازی شد.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، زمینه، فرایند، پبامد.
متن کامل [PDF 685 kb]   (54 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی دینی
دریافت: 1399/12/5 | ویرایش نهایی: 1400/6/1 | پذیرش: 1399/12/15 | انتشار: 1400/5/10 | انتشار الکترونیک: 1400/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb