مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 6 - ( شهریور 1400/ شماره پیاپی 63 1400 )                   سال 10 شماره 6 صفحات 184-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadjoo M, Gharibzadeh S. Investigating Emotion and Its Interaction with Cognition: Research Recommendations. Rooyesh 2021; 10 (6) :171-184
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2647-fa.html
دادجو محسن، غریب زاده شهریار. بررسی هیجان و تعامل آن با شناخت: توصیه های پژوهشی. رویش روان شناسی. 1400; 10 (6) :171-184

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2647-fa.html


1- کاندیدای دکتری، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- دانشیار، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، s_gharibzade@sbu.ac.ir
چکیده:   (2583 مشاهده)
تقدم هیجان و شناخت و استقلال و وابستگی این دو سازه، از جمله موضوعات مهم روانشناسی شناختی است که گرچه تا قرن بیستم موضوعی غالباً فلسفی بوده ولی پس‌ازآن بنیان نظریه¬های روانشناسان تجربی بوده است. تعادل بین شبکه¬های هیجان و شناخت، به‌عنوان شالوده معماری نظام روان‌شناختی انسان، موجب عملکرد سالم می¬شود. به  رغم پندار گذشتگان درباره نقش ابتدایی هیجان در عملکردهای غریزی، امروزه هوشمندی هیجانات و تاثیرشان بر افکار نشان داده شده است. همچنین سودمندی تقویت توانایی¬های هیجانی و شناختی، در ایجاد ارتباطات مثبت و سازنده با دیگران و اهمیت آن در موفقیت¬های تحصیلی و شغلی آشکار شده است. اما به رغم این اهمیت، اگرچه نظریه¬پردازان مختلفی به تبیین رابطه چندگانه هیجان و شناخت پرداخته¬اند ولی هنوز موفق نشده¬اند که شکاف موجود را پر کنند. مطالعات عصب¬شناسی نیز یافته¬های همانندی ندارد. سامانه‌های مغزی هیجان، آن‌قدر با سامانه‌های شناختی هم¬پوشانی دارد که تمایز بین آن‌ها بسیار مشکل است. بر این اساس اصطلاحات مغز هیجانی و مغز شناختی، صحیح نبوده و این دو سامانه به¬شدت در¬هم¬تنیده¬اند. جهت روشن شدن این موضوع، ما در ابتدا به تعریف هیجان و شناخت پرداخته ایم. سپس انواع تعامل بین هیجان و شناخت را در پنج دسته و به دو شیوه دسته‌بندی کرده‌ایم. پس از آن به بیان برخی موانع پژوهش درباره توانایی های هیجانی و اجتماعی پرداخته و هشت پیشنهاد برای برطرف ساختن این موانع ارائه نموده‌ایم. این پیشنهادها عبارتند از: بررسی مؤلفه‌های هیجانی و ترکیب‌های تعاملی‌شان به‌صورت جزئی‌نگرانه، دسته‌بندی سنی و بهره‌گیری از رویکرد تحولی، کاربست روش‌های سنجش مناسب، استفاده از رویکرد عصب‌شناسی، استفاده از مدل‌های محاسباتی و ریاضیاتی، تعریف دقیق و عملیاتی هیجان و پرهیز از ابهام، توجه به جنبه درون فردی و بین فردی هیجان و بررسی سازه¬های بینابینی. کاربست این پیشنهادها در پژوهش، می‌تواند به والدین، جامعه آموزشی و سیاست‌گذاران برای برنامه¬ریزی بهتر برای جامعه کمک کند.
واژه‌های کلیدی: هیجان، شناخت، تعامل، مرور پیشینه
متن کامل [PDF 1088 kb]   (1119 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1399/12/10 | ویرایش نهایی: 1400/7/4 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb