Modanloo S, Hashemi T, Bakhshipour A. (2021). Comparing the effect of passive and active peer encouragement on adolescents’ sensitivity to reward and risk-taking.
Rooyesh.
10(6), 97-106.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2663-fa.html
مدانلو ستایش، هاشمی تورج، بخشی پور عباس. مقایسه اثربخشی موقعیت انگیزشی فعال و غیرفعال ایجاد شده توسط همسال بر ریسکپذیری و حساسیت به پاداش نوجوانان رویش روان شناسی 1400; 10 (6) :106-97
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2663-fa.html
1- کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، setayesh.modanlou@gmail.com
2- استاد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (1430 مشاهده)
هدف از این پژوهش مقایسه تأثیرپذیری تشویق آشکار و ناآشکار ایجاد شده توسط همسال مجازی بر حساسیت به پاداش و ریسکپذیری نوجوانان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان دختر و پسر 13 تا 17سالهای که در سال تحصیلی 1399-1400 در دبیرستانی در شهر ساری مشغول به تحصیل بودند، بود. از جامعه مورد مطالعه 150 دختر و 150 پسر به شیوه هدفمند انتخاب و آزمون خطرپذیری بادکنکی (لجوئز و همکاران، 2002) را به تنهایی به اتمام رساندند. سپس آزمودنیها به صورت تصادفی در سه گروه ذیل قرار گرفتند و برای بار دوم این آزمون را به اتمام رساندند؛ ولی این بار با حضور مجازی یک همسال ناآشنا آزمون را انجام دادند. سه گروه مورد نظر شامل 1)موقعیت انگیزشی آشکار 2)موقعیت انگیزشی ناآشکار 3)گروه کنترل بودند. آزمودنیهایی که در دو گروه انگیزشی آشکار و تاآشکار بودند، همچنان که آزمون خطرپذیری بادکنکی را به انجام میرساندند در معرض موقعیت انگیزشی قرار گرفتند ولی گروه کنترل تحت هیچ مداخلهای قرار نگرفت. تحلیل دادهها به روش کوواریانس نشان داد همسالانی که در گروه انگیزشی ناآشکار بودند نسبت به گروه انگیزشی آشکار و کنترل، ریسکپذیری و حساسیت به پاداش بیشتری نشان دادند (05/0p<). همچنین یافتهها نشان دادند تفاوت جنسیتی بین دو گروه ناآشکار و آشکار که تحت تأثیر جنسیت مورد بررسی قرار گرفته بود مشاهده نشد (05/0<p). بنابراین به مشاوران مدارس پیشنهاد میشود که ریسکپذیری در دختران را دست کم نگیرند و مداخلات آموزشی با تمرکز بر تأثیر تشویق ناآشکار در برنامه نوجوانان گنجانده شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1399/12/17 | پذیرش: 1400/1/21 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10