Samadieh H, Nasri M. (2021). The explanation of students’ adjustment to university based on perceptions of parents: mediating mechanism of cognitive flexibility.
Rooyesh.
10(7), 35-46.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2701-fa.html
صمدیه هادی، نصری مریم. تبیین سازگاری دانشجویان با دانشگاه بر مبنای ادراکات والدینی: سازوکار میانجی گرایانه انعطاف پذیری شناختی رویش روان شناسی 1400; 10 (7) :46-35
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2701-fa.html
1- دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، hadisamadi6@alumni.ut.ac.ir
2- کارشناس روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده: (2942 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی انعطافپذیری شناختی در رابطه بین سازگاری با دانشگاه و ادراکات والدینی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بیرجند در نیمسال دوم تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. از این رو، تعداد 286 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به مقیاس ادراکات والدینی (رابینز، 1994) سیاهه انعطافپذیری شناختی (دنیس و واندروال، 2010) و پرسشنامه سازگاری با دانشگاه (بیکر و سریاک، 1984) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که ادراکات والدینی به طور غیرمستقیم و با میانجیگری انعطافپذیری شناختی بر سازگاری دانشجویان با دانشگاه اثر معنادار دارند (01/0>P). شاخصهای برازش کلی مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بهبود سازگاری تحصیلی دانشجویان، مستلزم شیوههای فرزندپروری حمایتکننده و نیز تقویت انعطافپذیری شناختی است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/1/4 | پذیرش: 1400/1/18 | انتشار الکترونیک: 1400/7/10