مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 7 - ( مهر1400/ شماره پیاپی 64 1400 )                   سال 10 شماره 7 صفحات 46-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadieh H, Nasri M. The explanation of students’ adjustment to university based on perceptions of parents: mediating mechanism of cognitive flexibility. Rooyesh 2021; 10 (7) :35-46
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2701-fa.html
صمدیه هادی، نصری مریم. تبیین سازگاری دانشجویان با دانشگاه بر مبنای ادراکات والدینی: سازوکار میانجی گرایانه انعطاف پذیری شناختی. رویش روان شناسی. 1400; 10 (7) :35-46

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2701-fa.html


1- دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، hadisamadi6@alumni.ut.ac.ir
2- کارشناس روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده:   (1968 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی­ انعطاف­پذیری شناختی در رابطه بین سازگاری با دانشگاه و ادراکات والدینی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بیرجند در نیمسال دوم تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. از این رو، تعداد 286 نفر به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند و به مقیاس ادراکات والدینی (رابینز، 1994)  سیاهه انعطاف­پذیری شناختی (دنیس و واندروال، 2010) و پرسشنامه سازگاری با دانشگاه (بیکر و سریاک، 1984) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که ادراکات والدینی به طور غیرمستقیم و با میانجی­گری انعطاف­پذیری شناختی بر سازگاری دانشجویان با دانشگاه اثر معنادار دارند (01/0>P). شاخص­های برازش کلی مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که بهبود سازگاری تحصیلی دانشجویان، مستلزم شیوه­های فرزندپروری حمایت­کننده و نیز تقویت انعطاف­پذیری شناختی است.
متن کامل [PDF 508 kb]   (623 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/1/4 | ویرایش نهایی: 1400/8/9 | پذیرش: 1400/1/18 | انتشار الکترونیک: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb