مقالات پژوهشی درباره کووید19 دراولویت انتشار قراردارند

سال 10، شماره 6 - ( شهریور 1400/ شماره پیاپی 63 1400 )                   سال 10 شماره 6 صفحات 117-128 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shariatmadar A, Hasanpour F, Kalantar Hormozi A. Evaluation of burnout syndrome and occupational imbalance in school counselors: A qualitative study. Rooyesh. 2021; 10 (6) :117-128
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2714-fa.html
شریعتمدار آسیه، حسن پور فاطمه، کلانتر هرمز آتوسا. بررسی نشانگان فرسودگی شغلی و عدم تعادل حرفه‌ای مشاوران مدرسه. رویش روان شناسی. 1400; 10 (6) :117-128

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2714-fa.html


1- استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه، تهران، ایران. ، f.mahoorgoli6772@gmail.com
3- دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه، تهران، ایران.
چکیده:   (69 مشاهده)
در این پژوهش به بررسی نشانگان فرسودگی و عدم تعادل حرفه­ای شغلی مشاوران مدرسه با استفاده از روش تحلیل مضمون پرداخته شد. نشانگان فرسودگی شغلی و عدم تعادل حرفه­ای در مشاوران مدارس دخترانه مقطع متوسطه از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد پرسش قرار گرفت. پس از رسیدن به اشباع نظری، 12 نفر از مشاوران که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند نمونه پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به الگوی مراحل تحلیل مضمون، پس از شناخت داده‌ها، کدگذاری صورت گرفت و درنهایت با شناخت مضامین، ترسیم شبکه مضامین و تحلیل آنها گزارش ارائه گردید. بعد از تحلیل داده‌ها سه مضمون اصلی برای نشانگان فرسودگی شغلی شامل دل‌زدگی جسمانی و روانی، دل‌زدگی ارتباطی و دل‌زدگی از کار  استخراج شدند. در رابطه با نشانگان عدم تعادل حرفه­ای نیز مضامین فقدان مسئولیت­پذیری شغلی، فقدان مسئولیت­پذیری در روابط، شغل به عنوان اولویت اصلی زندگی، تخطی از مرزهای حرفه‌ای و نادیده گرفتن هویت شخصی استخراج شدند. از نتایج به دست آمده در این پژوهش می­توان در جهت تدوین برنامه‌­های آموزشی، درمانی و پیشگیرانه با هدف کاهش و رفع فرسودگی شغلی و افزایش سلامت جسمی و روانی مشاوران و در نهایت افزایش کارایی و بهره­وری شغلی آنان استفاده کرد.
متن کامل [PDF 444 kb]   (49 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1400/1/11 | ویرایش نهایی: 1400/7/4 | پذیرش: 1400/3/20 | انتشار: 1400/6/10 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb