Shariatmadar A, Hasanpour F, Kalantar Hormozi A. (2021). Evaluation of burnout syndrome and occupational imbalance in school counselors: A qualitative study.
Rooyesh.
10(6), 117-128.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2714-fa.html
1- استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه، تهران، ایران. ، f.mahoorgoli6772@gmail.com
3- دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه، تهران، ایران.
چکیده: (1690 مشاهده)
در این پژوهش به بررسی نشانگان فرسودگی و عدم تعادل حرفهای شغلی مشاوران مدرسه با استفاده از روش تحلیل مضمون پرداخته شد. نشانگان فرسودگی شغلی و عدم تعادل حرفهای در مشاوران مدارس دخترانه مقطع متوسطه از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد پرسش قرار گرفت. پس از رسیدن به اشباع نظری، 12 نفر از مشاوران که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند نمونه پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به الگوی مراحل تحلیل مضمون، پس از شناخت دادهها، کدگذاری صورت گرفت و درنهایت با شناخت مضامین، ترسیم شبکه مضامین و تحلیل آنها گزارش ارائه گردید. بعد از تحلیل دادهها سه مضمون اصلی برای نشانگان فرسودگی شغلی شامل دلزدگی جسمانی و روانی، دلزدگی ارتباطی و دلزدگی از کار استخراج شدند. در رابطه با نشانگان عدم تعادل حرفهای نیز مضامین فقدان مسئولیتپذیری شغلی، فقدان مسئولیتپذیری در روابط، شغل به عنوان اولویت اصلی زندگی، تخطی از مرزهای حرفهای و نادیده گرفتن هویت شخصی استخراج شدند. از نتایج به دست آمده در این پژوهش میتوان در جهت تدوین برنامههای آموزشی، درمانی و پیشگیرانه با هدف کاهش و رفع فرسودگی شغلی و افزایش سلامت جسمی و روانی مشاوران و در نهایت افزایش کارایی و بهرهوری شغلی آنان استفاده کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1400/1/11 | پذیرش: 1400/3/20 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10