مقالات پژوهشی درباره کووید19 دراولویت انتشار قراردارند

سال 10، شماره 7 - ( مهر1400/ شماره پیاپی 64 1400 )                   سال 10 شماره 7 صفحات 150-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M, Kushkestani M, Parvani M, Rezaei S. The relationship between age, level of education and stress with fatigue in the elderly in Tehran sanatorium.. Rooyesh. 2021; 10 (7) :141-150
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2729-fa.html
حسینی محمدرضا، کوشکستانی مهدی، پروانی محسن، رضایی سهراب. ارتباط میان افزایش سن، سطح تحصیلات و استرس با سطوح خستگی در سالمندان آسایشگاهی شهر تهران. رویش روان شناسی. 1400; 10 (7) :150-141

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2729-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، mehdi.kushk@gmail.com
3- دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (73 مشاهده)
سالمندی با کاهش عملکرد جسمانی بدن و توسعه ی بیماری های مختلف جسمانی و روانی همراه است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان افزایش سن، سطح تحصیلات و استرس با خستگی در سالمندان آسایشگاهی شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی همراه با طرح پرسشنامه بود که جامعه آماری آن را افراد مسن ساکن خانه سالمندان تشکیل می­دادند. با توجه معیار ورود و خروج از تحقیق تعداد 131 نفر در این پژوهش به صورت داوطلبانه شرکت کردند. در ابتدا شاخص های آنتروپومتریک از قبیل قد، وزن، محیط دور کمر به لگن، و شاخص توده بدنی با استفاده از متر نواری و دستگاه بادی کامپوزیشن مدل OMRON BF511 اندازه گیری و ثبت شدند. سپس سطوح استرس و خستگی ارزیابی و ثبت شدند. در نهایت از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تی-مستقل و همچنین نرم افزار SPSS ورژن 23 به منظور تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان داد که  در گروه استرس بالا، سطوح خستگی (P<0.01) و سن (P<0.01) به میزان معنی داری بالاتر از گروه استرس پایین بود. همچنین میان سطوح استرس و نمره خستگی ارتباط معکوس و معناداری (P<0.01) وجود داشت به طوریکه با افزایش سطوح خستگی، استرس نیز افزایش می یابد. میان نمره خستگی با سن (P<0.01) ارتباط معکوس و با وزن (P<0.01) و تحصیلات (P<0.01) ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت.  با توجه به نتایج این پژوهش میتوان بیان کرد که بکارگیری راهکارهایی مانند برگزاری کلاس های آموزشی در جهت بهره مندی از فواید آموزش و یادگیری و همچنین فراهم کردن امکانات روانی و محیطی مناسب در مراکز سالمندان به منظور کاهش سطح استرس افراد از بسیاری از تغییرات منفی فیزیولوژیک و روانی حاصل از پیری جلوگیری می کند. همچنین این مسئله میتواند با کاهش سطوح خستگی در سالمندان آسایشگاهی زمینه را برای بهبود سلامت و افزایش طول عمر آن ها فراهم کند.
واژه‌های کلیدی: استرس، سالمندی، تحصیلات، آسایشگاه، خستگی.
متن کامل [PDF 331 kb]   (40 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1400/1/17 | ویرایش نهایی: 1400/8/12 | پذیرش: 1400/2/7 | انتشار: 1400/7/10 | انتشار الکترونیک: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb