Elhami H, Esmaeily M, Naeimi E. (2021). The process of transferring moral components from parents to adolescent children: A qualitative study.
Rooyesh.
10(7), 127-140.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2734-fa.html
1- کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، elhami.h68@gmail.com
2- استاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (1406 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوه انتقال مؤلفههای اخلاقی از والدین به فرزندان نوجوان در فرایند تربیت اخلاقمحور بود. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. بدین منظور 15 نفر از والدین دارای فرزندان نوجوان 13-17 ساله به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. تجارب والدین در انتقال مؤلفههای اخلاقی به فرزندان از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته مورد بررسی قرار گرفت. دادهها جمعآوری، ثبت و سپس کدگذاری شد و در قالب مقولههای اصلی طبقهبندی گردید. تحلیل تجارب شرکتکنندگان منجر به شناسایی 103 گزاره اولیه، 33 مضمون فرعی و 8 مضمون اصلی شد. مضامین اصلی عبارت بودند از راهبردهای پرورش شناخت و استدلال اخلاقی، راهبردهای پرورش گرایش و بازدارندگی عاطفی اخلاقی، راهبردهای پرورش اراده اخلاقی، بسترسازی محیطی اخلاقی، مؤلفههای انضباطی در تربیت اخلاقمحور، مؤلفههای ارتباطی در تربیت اخلاقمحور، روشهای فعال ایجاد عملکرد اخلاقی، روشهای القایی ایجاد عملکرد اخلاقی. راهبردهای پرورش شناخت و استدلال اخلاقی، راهبردهای پرورش گرایش و بازدارندگی عاطفی اخلاقی و راهبردهای پرورش اراده اخلاقی اولین عامل زمینهساز و بسترسازی محیطی اخلاقی به عنوان دومین عامل زمینهساز در تربیت اخلاقمحور مشخص شدند. والدین از روشهای القایی و فعال برای انتقال مؤلفههای اخلاقی در تربیت اخلاقمحور استفاده میکنند که این راهبردها و روشها زمانی مؤثرتر واقع میشوند که والدین سبک فرزندپروری مسئولانه را در پیش گیرند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1400/1/19 | پذیرش: 1400/3/1 | انتشار الکترونیک: 1400/7/10