مقالات پژوهشی درباره کووید19 دراولویت انتشار قراردارند

سال 10، شماره 7 - ( مهر1400/ شماره پیاپی 64 1400 )                   سال 10 شماره 7 صفحات 140-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elhami H, Esmaeily M, Naeimi E. The process of transferring moral components from parents to adolescent children: A qualitative study. Rooyesh. 2021; 10 (7) :127-140
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2734-fa.html
الهامی حدیثه، اسمعیلی معصومه، نعیمی ابراهیم. فرایند انتقال مولفه‌های اخلاقی از والدین به فرزندان نوجوان: یک مطالعه کیفی. رویش روان شناسی. 1400; 10 (7) :140-127

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2734-fa.html


1- کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، elhami.h68@gmail.com
2- استاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3- استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (64 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوه انتقال مؤلفه­های اخلاقی از والدین به فرزندان نوجوان در فرایند تربیت اخلاق­محور بود. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. بدین منظور 15 نفر از والدین دارای فرزندان نوجوان 13-17 ساله به روش نمونه­گیری هدفمند، انتخاب شدند. تجارب والدین در انتقال مؤلفه­های اخلاقی به فرزندان از طریق مصاحبه نیمه­ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفت. داده­ها جمع­آوری، ثبت و سپس کدگذاری شد و در قالب مقوله­های اصلی طبقه­بندی گردید. تحلیل تجارب شرکت­کنندگان منجر به شناسایی 103 گزاره اولیه، 33 مضمون فرعی و 8 مضمون اصلی شد. مضامین اصلی عبارت بودند از راهبردهای پرورش شناخت و استدلال اخلاقی، راهبردهای پرورش گرایش و بازدارندگی عاطفی اخلاقی، راهبردهای پرورش اراده اخلاقی، بسترسازی محیطی اخلاقی، مؤلفه­های انضباطی در تربیت اخلاق­محور، مؤلفه­های ارتباطی در تربیت اخلاق­محور، روش­های فعال ایجاد عملکرد اخلاقی، روش­های القایی ایجاد عملکرد اخلاقی. راهبردهای پرورش شناخت و استدلال اخلاقی، راهبردهای پرورش گرایش و بازدارندگی عاطفی اخلاقی و راهبردهای پرورش اراده اخلاقی اولین عامل زمینه­ساز و بسترسازی محیطی اخلاقی به عنوان دومین عامل زمینه­ساز در تربیت اخلاق­محور مشخص شدند. والدین از روش­های القایی و فعال برای انتقال مؤلفه­های اخلاقی در تربیت اخلاق­محور استفاده می­کنند که این راهبردها و روش­ها زمانی مؤثرتر واقع می­شوند که والدین سبک فرزندپروری مسئولانه را در پیش­ گیرند.
متن کامل [PDF 446 kb]   (42 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1400/1/19 | ویرایش نهایی: 1400/8/12 | پذیرش: 1400/3/1 | انتشار: 1400/7/10 | انتشار الکترونیک: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb