Tehranchi A, Soleimani S, Kareshki H. (2021). Validation and psychometric properties of the Persian version of the 24 item Dysfunctional Attitudes Scale among Iranian students.
Rooyesh.
10(8), 45-56.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2780-fa.html
طهرانچی عطا، سلیمانی سمیرا، کارشکی حسین. اعتباریابی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس نگرشهای ناکارآمد (بیست و چهار سوالی) در دانشجویان ایرانی رویش روان شناسی 1400; 10 (8) :56-45
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2780-fa.html
1- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا، مشهد، ایران.
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
3- دانشیار علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، karshki@gmail.com
چکیده: (1215 مشاهده)
مقیاس نگرشهای ناکارآمد بیست و چهار سوالی نسخه کوتاه شده مقیاسی به همین نام است که برای ارزیابی نگرشهای منفی افسرده ساز مورد استفاده قرار می گیرد. با وجودی که این مقیاس در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است تاکنون در ایران اعتباریابی نشده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس نگرشهای ناکارآمد است. روش پژوهش، از نوع اعتباریابی و همبستگی است. جامعه آماری شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برخی دانشگاه های مشهد و نیشابور در سال 96 بودند. روش انتخاب نمونه، تصادفی طبقه بندی شده بود بدین منظور نمونه ای به حجم 1416 دانشجو انتخاب شدند. پرسشنامه های نگرشهای ناکارآمد DAS-24 (پاور و همکاران، 1994) و شکوفایی HFQ (سلیمانی و همکاران، 1396) توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین ساختار عاملی آن تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. اعتبار واگرا از طریق همبستگی بین عوامل مرتبط با شکوفایی و نگرشهای ناکارآمد مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که همبستگی نگرشهای ناکارآمد با زیر مقیاس های شکوفایی معنی دار و منفی است (01/0>p). محاسبه همسانی درونی برای نگرشهای ناکارآمد نیز در پژوهش حاضر آلفای 60/0 را به دست داد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل سه عاملی شامل دستاوردگرایی، خودکنترلی و وابستگی برازش دارد. بر اساس نتایج این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که فرم 24 گویهای پرسشنامه نگرشهای ناکارآمد در دانشجویان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1400/2/2 | پذیرش: 1400/4/15 | انتشار الکترونیک: 1400/8/10