مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 8 - ( آبان 1400 / شماره پیاپی 65 1400 )                   سال 10 شماره 8 صفحات 160-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourdel M, Samari Safa J. The Effectiveness of Solution-Based Therapy Training on Academic Excitement and Academic Vitality of Students with Low Academic Achievement. Rooyesh 2021; 10 (8) :149-160
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2786-fa.html
پور دل مژگان، ثمری صفا جعفر. اثربخشی آموزش درمان راه‌حل محور بر هیجان‌های تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین. رویش روان شناسی. 1400; 10 (8) :149-160

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2786-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. ، pourdel.m2018@gmail.com
2- کاندیدای دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (1428 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش درمان راه‌حل محور به شیوۀ آنلاین بر هیجان‌های تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه دوّم شهر تهران در سال‌تحصیلی 1400-1399 تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، 40 دانش‌آموز با پیشرفت تحصیلی پایین انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و در انتظار درمان (20 نفر) جایگزین شدند و به پرسشنامه‌ی هیجان تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2005) و سرزندگی تحصیلی (AVC) دهقانی‌زاده و حسین‌چاری (1391) پاسخ دادند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، 10 جلسه برنامه‌ی درمانی راه‌حل محور گرانت (2011) را دریافت نمودند. داده­‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که فرضیه‏ی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش درمان راه‌حل محور بر هیجان‌های تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین، مورد تائید قرارگرفته است (05/0>P) و دانش­آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین گروه آزمایش نسبت به دانش­آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین گروه در انتظار درمان در پس‌آزمون، به‌طور معناداری، هیجان‌های مثبت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی بیشتر و هیجان‌های منفی تحصیلی کمتری داشتند (05/0>P). بنابراین، می­توان نتیجه گرفت که آموزش درمان راه‌حل محور در افزایش هیجان‌‌های تحصیلی مثبت و سرزندگی تحصیلی و کاهش هیجان‌های تحصیلی منفی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین اثربخش است.
متن کامل [PDF 870 kb]   (757 دریافت)    
نوع مقاله: گزارش مورد | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1400/2/4 | ویرایش نهایی: 1400/9/20 | پذیرش: 1400/4/2 | انتشار الکترونیک: 1400/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb