Asqhari M, Karami S, Baradaran Khaniani M, Elyasi M, Ghanbari Hashemabadi M R. (2023). The effect of solution-focused short-term approach on on emotion-oriented and coping styles of gifted student.
Rooyesh.
12(3), 209-218.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2794-fa.html
اصغری مهسا، کرمی صابر، برادران خانیانی مونا، الیاسی مهری، قنبری هاشم آبادی محمدرضا. تأثیر رویکرد کوتاهمدت راه حلمحور بر سبکهای مقابلهای و نشاط ذهنی دانش آموزان تیزهوش رویش روان شناسی 1402; 12 (3) :218-209
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2794-fa.html
1- کارشناس ارشد علوم تربیتی (گرایش برنامه ریزی درسی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران. ، Mhs.mah66@gmail.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
3- کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده: (928 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد کوتاهمدت راه حلمحور بر سبکهای مقابلهای و نشاط ذهنی دانش آموزان تیزهوش انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر تیزهوش پایه نهم شهر ارومیه در شش ماهه اول سال تحصیلی 99-1398 بودند. پرسشنامه نشاط ذهنی بین آنها توزیع و تعداد 30 نفر که در این آزمون پایینتری نسبت به بقیه کسب کردند به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه یکسان 15 نفره آزمایش و گروه در انتظار درمان گمارده شدند. گــروه آزمــایش، طی 8 جلســه 90 دقیقــهای در هر هفته دو جلسه، درمان گروهــی راه حلمحور را دریافت کردند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سبکهای مقابلهای (WOCQ) (لازاروس و فولکمن، 1984) و نشاط ذهنی (SVS) (ریان و فردریک، 1997)، استفاده شد. جهت تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که باکنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون افراد گروه آزمایش و گروه در انتظار درمان در متغیرهای سبکهای مقابلهای و نشاط ذهنی، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P). با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که رویکرد کوتاهمدت راه حلمحور بر کاهش سبک مقابلهای هیجانمدار و افزایش سبک مقابلهای مسئلهمدار و نشاط ذهنی دانش آموزان تیزهوش مؤثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/2/5 | پذیرش: 1401/3/9 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10