مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 3 - ( خرداد 1402/ پیاپی 84 1402 )                   سال 12 شماره 3 صفحات 218-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asqhari M, Karami S, Baradaran Khaniani M, Elyasi M, Ghanbari Hashemabadi M R. The effect of solution-focused short-term approach on on emotion-oriented and coping styles of gifted student. Rooyesh 2023; 12 (3) :209-218
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2794-fa.html
اصغری مهسا، کرمی صابر، برادران خانیانی مونا، الیاسی مهری، قنبری هاشم آبادی محمدرضا. تأثیر رویکرد کوتاه‌مدت راه حل‌محور بر سبک‌های مقابله‌ای و نشاط ذهنی دانش آموزان تیزهوش. رویش روان شناسی. 1402; 12 (3) :209-218

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2794-fa.html


1- کارشناس ارشد علوم تربیتی (گرایش برنامه ریزی درسی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران. ، Mhs.mah66@gmail.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
3- کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
4- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده:   (675 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد کوتاه­مدت راه حل­محور بر سبک­های مقابله­ای و نشاط ذهنی دانش آموزان تیزهوش انجام شد. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر تیزهوش پایه نهم شهر ارومیه در شش ماهه اول سال تحصیلی 99-1398 بودند. پرسشنامه نشاط ذهنی بین آن­ها توزیع و تعداد 30 نفر که در این آزمون پایین­تری نسبت به بقیه کسب کردند به روش نمونه­گیری هدفمند به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه یکسان 15 نفره آزمایش و گروه در انتظار درمان گمارده شدند. گــروه آزمــایش، طی 8 جلســه 90 دقیقــه­ای در هر هفته دو جلسه، درمان گروهــی راه حل­محور را دریافت کردند. به­منظور جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­ سبک­های مقابله­ای (WOCQ) (لازاروس و فولکمن، 1984) و نشاط ذهنی (SVS) (ریان و فردریک، 1997)، استفاده شد. جهت تحلیل داده­های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته­های حاصل از پژوهش نشان داد که باکنترل اثر پیش­آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون افراد گروه­ آزمایش و گروه در انتظار درمان در متغیرهای سبک­های مقابله­ای و نشاط ذهنی، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P). با توجه به نتایج پژوهش می­توان گفت که رویکرد کوتاه­مدت راه حل­محور بر کاهش سبک مقابله­ای هیجان­مدار و افزایش سبک مقابله­ای مسئله­مدار و نشاط ذهنی دانش آموزان تیزهوش مؤثر است.
متن کامل [PDF 412 kb]   (295 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/2/5 | ویرایش نهایی: 1402/4/3 | پذیرش: 1401/3/9 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb