Amerian E, Nouhi S, Janbozorgi M. (2021). Evaluating the Causal Model of Fathers 'Personality Pattern and alexithymia in Adolescent Girls: The Mediating Role of dysfunctional parenting styles.
Rooyesh.
10(8), 69-80.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2817-fa.html
عامریان الناز، نوحی شهناز، جان بزرگی مسعود. ارزیابی مدل علی الگوی شخصیتی پدران و ناگویی خلقی دختران نوجوان: نقش واسطه ای سبکهای فرزندپروری ناکارآمد پدران رویش روان شناسی 1400; 10 (8) :80-69
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2817-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. ، Psynut.sh@gmail.com
3- استاد گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.
چکیده: (1317 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای سبکهای فرزندپروری ناکارآمد پدران در رابطه بین الگوی شخصیتی پدران و ناگویی خلقی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی (مدلیابی معادلات ساختاری) میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر مدارس شاهرود و پدران آنها بود که تعداد 244 نفر از دختران دانشآموز مقاطع مختلف مشغول به تحصیل در مدارس شاهرود و پدرانشان بهعنوان گروه نمونه به صورت دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای، شش عاملی شخصیت هگزاکو (60HEXACO-) (آشتون و لی، 2001)، ناگویی خلقی (TAS-20) (تورنتو، پارکر و تیلور، 1979) و سبکفرزندپروری (BPS) (بامریند، 1972)، بین آنها توزیع گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار 24-Amos و روش معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از برازش مناسب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد مسیر مستقیم سبک شخصیتی پدران بر سبک فرزندپروری مستبد پدران (18/1,T=001/0P=)، سبک شخصیتی پدران بر سبک فرزندپروری سهلگیر پدران (22/0-,T=001/0P=)، سبک شخصیتی پدران بر ناگویی خلقی نوجوانان (61/0-T=, 001/0P=) معنیدار بود. همچنین ضرایب تأثیر غیرمستقیم سبک شخصیتی پدران بر ناگویی خلقی با میانجیگری سبک فرزندپروری مستبد پدران (40/0,T=001/0P=) و سبک شخصیتی پدران بر ناگویی خلقی با میانجیگری سبک فرزندپروری سهلگیر پدران (06/0-,T=001/0P=) معنیدار بود. درنتیجه میتوان گفت سبک فرزندپروری ناکارآمد پدران در ارتباط بین سبک شخصیتی پدران با ناگویی خلقی در نوجوانان نقش میانجی دارد. بنابراین، با توجه به نتایج به دست آمده، ناگویی خلقی از دو جنبه زیستی و آموزشی برخوردار است و در نظام خانواده شکل میگیرد و برای پیشگیری از آسیبهای ناشی از آن میتوان مداخلاتی برای اصلاح سبک فرزندپروری پدران طراحی و اجرا نمود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1400/2/12 | پذیرش: 1400/3/21 | انتشار الکترونیک: 1400/8/10