مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 8 - ( آبان 1400 / شماره پیاپی 65 1400 )                   سال 10 شماره 8 صفحات 208-197 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safarpour A, Ghamari M, Hosseinian S. The mediating role of the self-compassion in the relationship between identity styles and adolescents self-harming behaviors. Rooyesh 2021; 10 (8) :197-208
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2835-fa.html
صفارپور افسانه، قمری محمد، حسینیان سیمین. نقش میانجی شفقت به خود در رابطه بین سبکهای هویت و رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان. رویش روان شناسی. 1400; 10 (8) :197-208

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2835-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران. ، counselor_ghamari@yahoo.com
3- استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (1125 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی شفقت به خود در رابطه بین سبک‌‌های هویت و رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش‌های بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی نوجوانان 16-14 سال که در سال تحصیلی 1400-99 در مدارس دولتی دوره اول متوسطه شهر کرج مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند که از میان آنها  247 نوجوان  با استفاده از پرسشنامه‌ سبک­های هویت (ISI) (برزونسکی، 1989)، مقیاس شفقت به خود (SCS) (نف، 2003)، و رفتار خودآسیب­رسان (ISAS) (کلونسکی و گلن، 2009) به صورت اینترنتی و از طریق شبکه‌های مجازی مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش تحلیل این پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی همزمان به روش بارون و کنی (1986) بود و از نرم‌افزار آماری 25-SPSS بعنوان ابزار تحلیل استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین هویت هنجاری و اطلاعاتی با رفتارهای خودآسیب‌رسان رابطه منفی معنادار و با شفقت به خود رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0P<). بین سبک هویت سردرگم با شفقت به خود و رفتارهای خودآسیب‌رسان رابطه منفی معنادار (01/0P<)، و  بین شفقت به خود و رفتار خودآسیب‌رسان در نوجوانان رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0P<)، و  شفقت به خود در رابطه بین سبکهای هویت (سردرگم، هنجاری، و هویت اطلاعاتی) با رفتارهای خود-آسیب‌رسان نقش میانجی دارد. با توجه به یافته­های به دست آمده در این پژوهش، می­توان نتیجه گرفت که سبکهای هویت و شفقت به خود به عنوان یکی از عوامل افزایش دهنده سلامت روان سبب کاهش رفتارهای خود-آسیب‌رسان در نوجوانان می‌شوند. بنابراین هدف قرار دادن متغیرهای مهمی همچون سبک‌های هویت و شفقت به خود در پیشگیری و کاهش رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان، می‌تواند مفید واقع شود.
متن کامل [PDF 1060 kb]   (1207 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1400/2/16 | ویرایش نهایی: 1400/9/20 | پذیرش: 1400/4/6 | انتشار الکترونیک: 1400/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb