Eyni S, Ziyar M, Ebadi M. (2021). Mental Health of Students During the Corona Epidemic: The Role of Predictors of Corona Anxiety, Cognitive Distortion, and Psychological Hardiness.
Rooyesh.
10(7), 25-34.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2933-fa.html
عینی ساناز، زیار مونا، عبادی متینه. سلامت روان دانشآموزان در طول اپیدمی کرونا: نقش پیشبین اضطراب کرونا، تحریف شناختی و سرسختی روانشناختی رویش روان شناسی 1400; 10 (7) :34-25
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2933-fa.html
1- دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، sanaz.einy@yahoo.com
2- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (3031 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیشبین اضطراب کرونا، تحریف شناختی و سرسختی روانشناختی با سلامت روان دانشآموزان در طی اپیدمی کرونا انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان مدارس دوره دوم متوسطه شهرستان آستارا در سال تحصیلی 1400-1399 در شرایط اپیدمی کرونا بود. 150 دانشآموز، به روش نمونهگیری دردسترس و از طریق برنامه مجازی شاد در پژوهش شرکت کردند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1987)، (GHQ)، اضطراب کرونا ویروس علیپور و همکاران (1398) (CDAS)، تحریف شناختی حمامچی و همکاران (2004) (PHI) و سرسختی روانشناختی کوباسا (1982) (ICDS) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه و از طریق نرم افزار 23Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد سلامتروان دانشآموزان با اضطراب کرونا و تحریف شناختی رابطه معنادار منفی و با سرسختی روانشناختی رابطه معنادار مثبت داشت (01/0>P)؛ اضطراب کرونا، سرسختی روانشناختی و تحریف شناختی توانستند 54 درصد واریانس سلامتروان دانش آموزان را تبیین کنند (01/0>P). با توجه به نتایج بهدست آمده، روانشناسان و مسئولین مدارسان با در نظرگرفتن ویژگیهای شناختی و شخصیتی دانشآموزان میتوانند در کنترل سلامت روان آنها در شرایط اپیدمی کرونا نقش حائز اهمیتی را ایفا کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1400/3/15 | پذیرش: 1400/4/15 | انتشار الکترونیک: 1400/7/10