Khatib E, Pirani Z, Taghvaei D. (2022). The mediating role of difficulty in emotion regulation in the relationship between high-risk behaviors and coping strategies.
Rooyesh.
10(10), 261-274.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2966-fa.html
خطیب عصمت، پیرانی ذبیح، تقوایی داوود. نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان در رابطه بین راهبردهای مقابلهای و رفتارهای پرخطر رویش روان شناسی 1400; 10 (10) :274-261
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2966-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. ، z-pirani@iau-arak.ac.ir
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
چکیده: (1174 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای دشواری در تنظیم هیجان در رابطه بین راهبردهای مقابلهای و رفتارهای پرخطر بود. پژوهش حاضر از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی دانشآموزان دوره متوسطه دوم که در سال تحصیلی 1400-99 در مدارس دولتی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند که از بین آنها250 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای رفتارهای پرخطر (احمدپور ترکمان، ۱۳۹۰)، راهبردهای مقابلهای (WCQ) (لازاروس و فولکمن، 1984) و مقیاس دﺷﻮاری ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎنی (DERS) (گرتز و رومر، 2004) بود. یافتههای به دست آمده از ارزیابی مدل پیشنهادی به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار 25 SPSSو 3SmartPLS نشان داد که راهبردهای مقابلهای بصورت مستقیم و به شکل منفی پیشبینی کننده رفتارهای پرخطر (01/0 P<) و به شکل مثبت پیشبینی کننده دشواری در تنظیم شناختی هیجان نوجوانان است (05/0 P<). اما نقش مستقیم دشواری در تنظیم هیجان و نقش واسطهای آن در رابطه راهبردهای مقابلهای با رفتارهای پر خطر معنادار نیست. با توجه به نقش معنادار راهبردهای مقابلهای بر دشواری در تنظیم شناختی هیجان و رفتارهای پرخطر، معلمان و مشاوران میتوانند با بررسی راهبردهای مقابلهای در جهت بهبود تنظیم هیجان و کاهش رفتارهای پرخطر نوجوانان اقدام کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/4/20 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10