پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هنردرمانی گروهی با رویکرد موضوع محور بر عزتنفس دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوره اول صورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی و جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوره اول شهرستان قدس بود. به منظور انجام این پژوهش، از بین 352 دانشآموز، تعداد 20 دانشآموز که در اجرای پرسشنامه عزتنفس (کوپراسمیت، 1967)، پایینترین نمره را داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. تکنیکهای هنردرمانی گروهی بر روی آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 75 دقیقهای اجرا شد و گروه گواه به جز یک جلسه، مداخلهای دریافت نکرد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده شد. یافتهها نشان داد برنامه مذکور به طور معناداری (درسطح 05/0) عزتنفس گروه آزمایش را افزایش داد. این برنامه میتواند در بهبود مهارتهای سازگارانه و اجتماعی و در نهایت در پیشرفت عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر واقع شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |