مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 5 - ( مرداد1400/ شماره پیاپی 62 1400 )                   سال 10 شماره 5 صفحات 138-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amani H, Habibi-Kaleybar R, Farid A, Sheykhalizadeh S. Role of Cognitive Emotion Regulation and Cognitive Avoidance in the Prediction of Test Anxiety in Female Students. Rooyesh 2021; 10 (5) :129-138
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3007-fa.html
امانی حبیب، حبیبی کلیبر رامین، فرید ابوالفضل، شیخعلیزاده سیاوش. نقش تنظیم شناختی هیجان و اجتناب شناختی در پیش‌بینی اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر. رویش روان شناسی. 1400; 10 (5) :129-138

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3007-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز، ایران.
2- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز، ایران. ، habibikaleybar@gmail.com
3- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز، ایران.
4- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز، ایران.
چکیده:   (1545 مشاهده)
اضطراب امتحان یک حالت هیجانی ذهنی است که عملکرد دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد. استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان سازش یافته و ناسازش یافته و اجتناب شناختی بر شیوه خارج شدن دانش‌آموزان از شرایط استرس‌زا تأثیر مهمی دارد. هدف از پژوهش حاضر نقش تنظیم شناختی هیجان و اجتناب شناختی در پیش‌بینی اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه دهم شهرستان ازنا در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد 336 دانش‌آموز دختر به روش در دسترس از بین آنها انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اضطراب امتحان (TAI؛ اسپیلبرگر، 1980)، تنظیم شناختی هیجان (CERQ؛ گارنفسکی و کرایج، 2006) و اجتناب شناختی (CAQ؛ سکستون و دوگاس، 2008) بود. داده­های پژوهش با اسـتفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام تحلیل شد. نتایج نشان داد اضطراب امتحان با راهبردهای خودسرزنشگری، پذیرش، نشخوارگری، فاجعه نمایی، دیگر سرزنش گری، فرونشانی، جانشینی فکر، حواس‌پرتی، اجتناب از محرک و تصورات رابطه مثبت و با ارزیابی مثبت رابطه منفی دارد (P<0/05). نتایج تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد که از میان راهبردهای سازش یافته تنظیم شناختی هیجان ارزیابی مثبت، به صورت منفی، از میان راهبردهای ناسازش یافته تنظیم شناختی هیجان فاجعه نمایی، دیگر سرزنش گری و خودسرزنشگری و از راهبردهای اجتناب شناختی فرونشانی فکر و جانشینی فکر به صورت مثبت، ۴۱ درصد از نمره اضطراب امتحان را تبیین می‌کنند. این نتایج نشان می‌دهند راهبردهایی که دانش‌آموزان برای تنظیم شناختی هیجاناتشان استفاده می‌کنند می‌تواند در تعیین اضطراب امتحان عامل مهم باشد و تقویت راهبردهای سازش یافته به منزله یک هدف برای مداخله‌های آموزشی و درمان کاهش اضطراب امتحان مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 844 kb]   (955 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/4/21 | ویرایش نهایی: 1400/6/1 | پذیرش: 1400/5/24 | انتشار الکترونیک: 1400/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb