Hassanalizadehroashan S, Alaf Asghari F, Mohamadzadeh admalaii R A, Najafipoor tabestanagh A, Savabi niri V. (2022). The effect of participatory learning on academic motivation, procrastination and academic vitality of high school students in Babol.
Rooyesh.
10(10), 287-297.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3025-fa.html
حسنعلیزاده روشن شیوا، علاف اصغری فرانک، محمدزاده ادملائی رجب علی، نجفی پور تابستانق عباس، صوابی نیری وحید. تاثیر یادگیری مشارکتی بر انگیزه تحصیلی، اهمالکاری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستان دوره اول متوسطه شهر بابل رویش روان شناسی 1400; 10 (10) :297-287
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3025-fa.html
1- کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور آمل، مازندران، ایران.
2- دانشجو کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، قشم، ایران.
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران. ، mohammadzadehpnu@yahoo.com
4- کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
5- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
چکیده: (1635 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی یادگیری مشارکتی بر انگیزه تحصیلی، اهمالکاری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستان دوره اول متوسطه شهر بابل بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پس آزمون و گروه کنترل بوده و جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر اول متوسطه مدرسه پوراصغر شهر بابل در سال تحصیلی 00-1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 60 نفر (30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر درگروه گواه) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش به منظور جمع آوری دادهها مربوط به هر یک از متغیرها، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (A.T.M) (1970)، مقیاس اهمالکاری تحصیلی (A.P.Q) (سواری، 2011)، مقیاس سرزندگی تحصیلی (A.V.Q) (دهقانیزاده و چاری، 1391) و در جهت برگزاری جلسات یادگیری مشارکتی از روش جیگساو استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد مداخله برنامهی «یادگیری مشارکتی» در افزایش انگیزه تحصیلی (001/0=p ، 05/54= (58 / 1)F)، کاهش اهمالکاری تحصیلی (001/0=p ، 41/35= (38 / 1)F) و افزایش سرزندگی تحصیلی (001/0=p ، 88/41= (38 / 1)F) تأثیرگذار بوده است. براساس نتایج حاصل میتوان بیان نمود که مدارس با به کارگیری فرایند یادگیری مشارکتی میتوانند زمینه لازم جهت افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان را فراهم نموده و همچنین اهمالکاری تحصیلی آنان را کاهش دهند.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/4/29 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10