Rafie M, Abbasi M, Ravand M, Keshmiri A. (2022). The Role of Perceived Gender Discrimination and Identity Styles in Predicting Learned Helplessness in Girls Experiencing Home Running.
Rooyesh.
10(11), 149-158.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3050-fa.html
رفیعی محسن، عباسی مژگان، راوند معصومه، کشمیری علی. نقش تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبکهای هویتی در پیشبینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه رویش روان شناسی 1400; 10 (11) :158-149
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3050-fa.html
1- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، mohsenrafie.r.m@gmail.com
2- دانشجو دکترا، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران.
3- کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه ملایر، ایران.
4- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، ایران.
چکیده: (1615 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبکهای هویتی در پیشبینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دختران مراجعهکننده به مراکز نگهداری و سرپناه شبانه منطقه 12 (محله شوش) شهر تهران در سه ماهه اول سال 1400بودند که از میان آن ها تعداد 120 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه درماندگی آموخته شده (LHS) (کویینلس و نلسون، 1988)، پرسشنامه رویدادهای تبعیضآمیز جنسیتی (SSE) (کلونوف و لندرین، 1995) و پرسشنامه سبک هویت (ISI) (برزونسکی، 1992) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شد. یافتهها نشان داد تبعیض جنسیتی ادراک شده (رویدادهای تبعیضآمیز در یک سال گذشته و در طول عمر) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با درماندگی آموخته شده رابطه مثبت و معنادار و سبکهای هویت هنجاری، اطلاعاتی و تعهد هویت با درماندگی آموخته شده رابطه منفی و معنادار داشتند (05/0P<). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که رویدادهای تبعیضآمیز در طول زندگی، رویداد تبعیضآمیز در طول یک سال گذشته، سبک هویتی اطلاعاتی، سبک هویتی هنجاری و سبک هویتی اجتنابی/سردرگم 52/0 درماندگی آموخته شده را پیشبینی میکنند. با توجه به تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبکهای هویتی در پیشبینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه، اجرای کارگاههای آموزشی بر مبنای این مفاهیم به خانوادهها ضروری به نظر میرسد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1400/5/6 | پذیرش: 1400/6/6 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10