مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 11 - ( بهمن1400/ شماره پیاپی 68 1400 )                   سال 10 شماره 11 صفحات 158-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafie M, Abbasi M, Ravand M, Keshmiri A. (2022). The Role of Perceived Gender Discrimination and Identity Styles in Predicting Learned Helplessness in Girls Experiencing Home Running. Rooyesh. 10(11), 149-158.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3050-fa.html
رفیعی محسن، عباسی مژگان، راوند معصومه، کشمیری علی. نقش تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبک‌های هویتی در پیش‌بینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه رویش روان شناسی 1400; 10 (11) :158-149

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3050-fa.html


1- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، mohsenrafie.r.m@gmail.com
2- دانشجو دکترا، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران.
3- کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه ملایر، ایران.
4- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، ایران.
چکیده:   (1615 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبک­های هویتی در پیش­بینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دختران مراجعه­کننده به مراکز نگهداری و سرپناه شبانه منطقه 12 (محله شوش) شهر تهران در سه ماهه اول سال 1400بودند که از میان آن ها تعداد 120 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه درماندگی آموخته شده (LHS) (کویینلس و نلسون، 1988)، پرسش­نامه رویدادهای تبعیض­آمیز جنسیتی (SSE) (کلونوف و لندرین، 1995) و پرسشنامه سبک هویت (ISI) (برزونسکی، 1992) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شد. یافته­ها نشان داد تبعیض جنسیتی ادراک شده (رویدادهای تبعیض­آمیز در یک سال گذشته و در طول عمر) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با درماندگی آموخته شده رابطه مثبت و معنادار و سبک­های هویت هنجاری، اطلاعاتی و تعهد هویت با درماندگی آموخته شده رابطه منفی و معنادار داشتند (05/0P<). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که رویدادهای تبعیض­آمیز در طول زندگی، رویداد تبعیض­آمیز در طول یک سال گذشته، سبک هویتی اطلاعاتی، سبک هویتی هنجاری و سبک هویتی اجتنابی/سردرگم 52/0 درماندگی آموخته شده را پیش­بینی می­کنند. با توجه به تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبک­های هویتی در پیش­بینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه، اجرای کارگاه­های آموزشی بر مبنای این مفاهیم به خانواده­ها ضروری به نظر می­رسد.
متن کامل [PDF 546 kb]   (1106 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1400/5/6 | پذیرش: 1400/6/6 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb