Rahmani S, Ilbeigi R. (2022). The role of personality Hexaco dimensions, religious attitudes and Moral Intelligenc in predicting the injures of virtual space in girls and boys in the second period of secondary education in Mashhad.
Rooyesh.
10(11), 219-228.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3064-fa.html
رحمانی سمیرا، ایل بیگی رضا. نقش ابعاد شخصیتی هگزاکو و نگرشهای مذهبی و هوش اخلاقی در پیشبینی آسیبهای فضای مجازی در دانشآموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر مشهد رویش روان شناسی 1400; 10 (11) :228-219
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3064-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران. ، wormbook211@gmail.com
2- استادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران.
چکیده: (1325 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ابعاد شخصیتی هگزاکو و نگرشهای مذهبی و هوش اخلاقی در پیشبینی آسیبهای فضای مجازی در دانشآموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر مشهد بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل داد. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 228 نفر انتخاب شد. در این پژوهش از پرسشنامه شخصیت هگزاکو (اشتون و لی، 2000)، سنجش نگرش مذهبی (خدایاری فرد و همکاران، 1397)، هوش اخلاقی (لنیک و کیل، 2005) و آسیبهای فضای مجازی (زندوانیان و همکاران، 1392) استفاده شد. یافتهها به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که هیچ یک از مولفههای هوش اخلاقی و نگرشهای مذهبی با آسیبهای فضای مجازی ارتباط معناداری نداشتند و از بین مولفههای ابعاد شخصیتی هگزاکو فقط عامل توافق و سازگاری(192/0- =r) با آسیبهای فضای مجازی رابطه مثبت معنادار دارند(05/0P˂). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه که توافق و سازگاری میتواند به صورت معناداری تغییرات مربوط به احساس تنهایی را دانشجویان تبیین کنند(05/0P˂). همچنین این نتایج نشان داد که 12 درصد از واریانس آسیبهای فضای مجازی دانشآموزان، توسط بعاد شخصیتی هگزاکو و نگرشهای مذهبی و هوش اخلاقی تبیین میشود. نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد می کند که بعد شخصیتی توافق و سازگاری در پیش بینی آسیب های فضای مجازی در نوجوانان لحاظ شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/5/10 | پذیرش: 1400/6/26 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10