مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 11 - ( بهمن1400/ شماره پیاپی 68 1400 )                   سال 10 شماره 11 صفحات 228-219 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani S, Ilbeigi R. (2022). The role of personality Hexaco dimensions, religious attitudes and Moral Intelligenc in predicting the injures of virtual space in girls and boys in the second period of secondary education in Mashhad. Rooyesh. 10(11), 219-228.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3064-fa.html
رحمانی سمیرا، ایل بیگی رضا. نقش ابعاد شخصیتی هگزاکو و نگرش‌های مذهبی و هوش اخلاقی در پیش‌بینی آسیب‌های فضای مجازی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر مشهد رویش روان شناسی 1400; 10 (11) :228-219

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3064-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران. ، wormbook211@gmail.com
2- استادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران.
چکیده:   (1325 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ابعاد شخصیتی هگزاکو و نگرش‌های مذهبی و هوش اخلاقی در پیش‌بینی آسیب‌های فضای مجازی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر مشهد بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل داد. حجم نمونه‌ با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 228 نفر انتخاب شد. در این پژوهش از پرسشنامه شخصیت هگزاکو (اشتون و لی، 2000)، سنجش نگرش مذهبی (خدایاری فرد و همکاران، 1397)، هوش اخلاقی (لنیک و کیل، 2005) و آسیبهای فضای مجازی (زندوانیان و همکاران، 1392) استفاده شد. یافتهها به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که هیچ یک از مولفه­های هوش اخلاقی و نگرش­های مذهبی با آسیب­های فضای مجازی ارتباط معناداری نداشتند و از بین مولفه­های ابعاد شخصیتی هگزاکو فقط عامل توافق و سازگاری(192/0- =r)  با آسیب­های فضای مجازی رابطه مثبت معنادار دارند(05/0). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه که توافق و سازگاری می­تواند به صورت معناداری تغییرات مربوط به احساس تنهایی را دانشجویان تبیین کنند(05/0). همچنین این نتایج نشان داد که 12 درصد از واریانس آسیب­های فضای مجازی دانش­آموزان، توسط بعاد شخصیتی هگزاکو و نگرش‌های مذهبی و هوش اخلاقی تبیین می­­شود. نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد می کند که بعد شخصیتی توافق و سازگاری در پیش بینی آسیب های فضای مجازی در نوجوانان لحاظ شود.
متن کامل [PDF 455 kb]   (792 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/5/10 | پذیرش: 1400/6/26 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb