Adavi H, Ghadampour E, Abasi M. The Effect of Teaching Phono- graphix Method on the Level Method on the Level of Phonological Awareness and Attitude Reading of Students with Reading Difficulties. Rooyesh 2022; 10 (11) :269-278
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3143-fa.html
اداوی حمیده، قدمپور عزتاله، عباسی محمد. تأثیر آموزش روش فنوگرافیکس بر میزان آگاهی واجشناختی و نگرش به خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن. رویش روان شناسی. 1400; 10 (11) :269-278
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3143-fa.html
1- دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران. ، Ghadampour.e@lu.ac.ir
3- استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
چکیده: (684 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش روش فنوگرافیکس بر آگاهی واجشناختی و نگرش به خواندن در دانشآّموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان (دختر و پسر) پایههای چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به طریق تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامههای آگاهی واجشناختی دستجردی و سلیمانی (PAT) (1389) و نگرش به خواندن مککنا و کییر (ATQ)(1990) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روش فنوگرافیکس باعث افزایش آگاهی واجشناختی و بهبود نگرش به خواندن در دانشآموزان دارای مشکلات خواندن شد (001/0>P). بنابراین میتوان گفت از آنجایی که خواندن یکی از مهارتهای اصلی است، شناسایی دانشآموزان پایههای پایینتر دوره ابتدایی که دارای مشکلات خواندن هستند، برای حل مشکل آنها بسیار ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/6/8 | ویرایش نهایی: 1401/1/16 | پذیرش: 1400/6/18 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10