Golestani E, Atadokht A, Narimani M. (2022). The Effectiveness of Teaching of Mindfulness Skills on Inattention and Hyperactivity in 13 to 16 years old Hyperactive Students.
Rooyesh.
11(5), 13-22.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3155-fa.html
گلستانی احسان، عطادخت اکبر، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر بیتوجهی و بیشفعالی در دانشآموزان بیشفعال 13-16 ساله رویش روان شناسی 1401; 11 (5) :22-13
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3155-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، AK_atadokht@yahoo.com
3- استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (1079 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر علائم بیتوجهی و بیشفعالی در دانشآموزان بیشفعال انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از میان مناطق پنجگانه آموزش پرورش شهر اردبیل، منطقه یک آن انتخاب و از میان 8 مدرسه متوسطه اول در این منطقه دو مدرسه و سپس تعداد 36 دانشآموز با نشانههای بیشفعالی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 18 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. برای سنجش و جمعآوری دادهها از مقیاس درجهبندی اختلال نارسا توجه/فزونکنشی نسخه چهارم SNAP-IV (سوآنسون، نولان و پلهام، 2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که متغییرهای بیتوجهی (441/24F=) و بیشفعالی (195/74F=) در سطح آلفای 05/0 تفاوت معنیداری را بین گروههای آزمایش و گواه دارند و نشان میدهد که آموزش مهارتهای ذهنآگاهی در کاهش علائم بیتوجهی و بیشفعالی تاثیر دارد. این نتایج بیان میکند که آموزش مهارتهای ذهنآگاهی میتواند با کمک تکنیکهای صحیح توجه کردن به تمام لحظات زندگی باعث کاهش علائم بیتوجهی و بیشفعالی در دانشآموزان بیشفعال شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/6/14 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار الکترونیک: 1401/5/10