مقالات پژوهشی درباره کووید19 در اولویت انتشار قرار دارند

سال 11، شماره 5 - ( مرداد1401/ پیاپی 74 1401 )                   سال 11 شماره 5 صفحات 22-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golestani E, Atadokht A, Narimani M. The Effectiveness of Teaching of Mindfulness Skills on Inattention and Hyperactivity in 13 to 16 years old Hyperactive Students. Rooyesh. 2022; 11 (5) :13-22
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3155-fa.html
گلستانی احسان، عطادخت اکبر، نریمانی محمد. اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی بر بی‌توجهی و بیش‌فعالی در دانش‌آموزان بیش‌فعال 13-16 ساله. رویش روان شناسی. 1401; 11 (5) :22-13

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3155-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، AK_atadokht@yahoo.com
3- استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (143 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های ذهن­آگاهی بر علائم بی­توجهی و بیش­فعالی در دانش­آموزان بیش­فعال انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند از میان مناطق پنج­گانه آموزش پرورش شهر اردبیل، منطقه یک آن انتخاب و از میان 8 مدرسه متوسطه اول در این منطقه دو مدرسه و سپس تعداد 36 دانش­آموز با نشانه­های بیش­فعالی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 18 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. برای سنجش و جمع­آوری داده­ها از مقیاس درجه­بندی اختلال نارسا توجه/فزون­کنشی نسخه چهارم SNAP-IV (سوآنسون، نولان و پلهام، 2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با آزمون­ تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که متغییرهای بی­توجهی (441/24F=) و بیش­فعالی (195/74F=) در سطح آلفای 05/0 تفاوت معنی­داری را بین گروه­های آزمایش و گواه دارند و نشان می­دهد که آموزش مهارت­های ذهن­آگاهی در کاهش علائم بی­توجهی و بیش­فعالی تاثیر دارد. این نتایج بیان می­کند که آموزش مهارت­های ذهن­آگاهی می­تواند با کمک تکنیک­های صحیح توجه کردن به تمام لحظات زندگی باعث کاهش علائم بی­توجهی و بیش­فعالی در دانش­آموزان بیش­فعال شود.
متن کامل [PDF 456 kb]   (82 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/6/14 | ویرایش نهایی: 1401/6/19 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار الکترونیک: 1401/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb