Heidaryani L, Ghadampour E, Abasi M. (2022). the causal relationship between school atmosphere and health-centered academic lifestyle behaviors mediating academic conflict in students.
Rooyesh.
11(1), 92-102.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3188-fa.html
حیدریانی لیلا، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. رابطه علی جو مدرسه و رفتارهای تسهیل کننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور با میانجی درگیری تحصیلی در دانشآموزان رویش روان شناسی 1401; 11 (1) :102-92
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3188-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
2- استاد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. ، ghadampour.1973@gmail.com
3- استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
چکیده: (1513 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر رابطه علّی جو مدرسه و رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور با میانجیگری درگیری تحصیلی در دانشآموزان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ابتدایی (دوره دوم) شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 400- 1399 به تعداد 16000 بود که به صورت تصادفی خوشهای تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور (HC-ALFB) صالحزاده و همکاران (1396)، جو مدرسه (SC) لی و همکاران (2017) و درگیری تحصیلی (AC) زرنگ (1391) گردآوری گردید. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که جو مدرسه نقش مستقیم معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان دارد (0.01p<). همچنین جو مدرسه به طور غیر مستقیم و از طریق درگیری تحصیلی اثر معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دارد (0.01p<). در نهایت، نتایج مربوط به شاخصهای برازندگی مدل نشان داد که مدل پیشنهادی اصلاح شده با دادهها برازش نسبتاً خوبی دارد و میتواند واریانس رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور را تبیین کند نتایج نشان میدهد با توجه داشتن به متغیرهای جو مدرسه و درگیری تحصیلی میتوان افزایش رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان را انتظار داشت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/6/23 | پذیرش: 1400/9/14 | انتشار الکترونیک: 1401/1/28