مقالات پژوهشی درباره کووید19 در اولویت انتشار قرار دارند

سال 11، شماره 1 - ( فروردین 1401/ شماره پیاپی 70 1401 )                   سال 11 شماره 1 صفحات 102-92 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidaryani L, Ghadampour E, Abasi M. the causal relationship between school atmosphere and health-centered academic lifestyle behaviors mediating academic conflict in students. Rooyesh. 2022; 11 (1) :92-102
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3188-fa.html
حیدریانی لیلا، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. رابطه علی جو مدرسه و رفتارهای تسهیل کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور با میانجی درگیری تحصیلی در دانش‌آموزان. رویش روان شناسی. 1401; 11 (1) :102-92

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3188-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.
2- استاد روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران. ، ghadampour.1973@gmail.com
3- استادیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.
چکیده:   (356 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر رابطه علّی جو مدرسه و رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور با میانجی­گری درگیری تحصیلی در دانش­آموزان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان ابتدایی (دوره دوم) شهرستان بروجرد در سال  تحصیلی 400- 1399 به تعداد 16000 بود که به صورت تصادفی خوشه­ای تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه­های­ رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور (HC-ALFB) صالح­زاده و همکاران (1396)، جو مدرسه (SC) لی و همکاران (2017) و درگیری تحصیلی (AC) زرنگ (1391) گردآوری گردید. داده­ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که جو مدرسه نقش مستقیم معناداری بر رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور دانش­آموزان دارد (0.01p<). همچنین جو مدرسه به طور غیر مستقیم و از طریق درگیری تحصیلی اثر معناداری بر رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور دارد (0.01p<). در نهایت، نتایج مربوط به شاخص­های برازندگی مدل نشان داد که مدل پیشنهادی اصلاح شده با داده­­ها برازش نسبتاً خوبی دارد و می­تواند واریانس رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور را تبیین ­کند نتایج نشان می­دهد با توجه داشتن به متغیرهای جو مدرسه و درگیری تحصیلی می­توان افزایش رفتارهای تسهیل­کننده سبک زندگی تحصیلی سلامت­محور دانش­آموزان را انتظار داشت.
متن کامل [PDF 583 kb]   (193 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/6/23 | ویرایش نهایی: 1401/1/28 | پذیرش: 1400/9/14 | انتشار: 1401/1/28 | انتشار الکترونیک: 1401/1/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb