Ahmadzadeh T, Sharifi T, Ahmadi R, Ghazanfari A. (2022). Effectiveness of emotion regulation training on communication skills, social adjustment and emotional wellbeing among adolescent girls of Gachsaran city with two months follow-up.
Rooyesh.
11(1), 143-154.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3263-fa.html
احمدزاده طاهره، شریفی طیبه، احمدی رضا، غضنفری احمد. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مهارت های ارتباطی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی هیجانی دختران نوجوان شهر گچساران با پیگیری دو ماهه رویش روان شناسی 1401; 11 (1) :154-143
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3263-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
2- دانشیار روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران. ، sharifi_ta@Yahoo.com
3- استادیار روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
4- دانشیار روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
چکیده: (1837 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان آنلاین بر مهارتهای ارتباطی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی هیجانی دختران نوجوان شهر گچساران انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر گچساران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 50 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی منجمی زاده (ICSQ، 1391)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (BAI، 1961) و پرسشنامه بهزیستی ذهنی کیز و ماکیارمو (SWQ، 2002) بود. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان آنلاینتأثیر معناداری بر بهبود مهارتهای ارتباطی (001/0=P)، سازگاری اجتماعی (001/0=P) و بهزیستی هیجانی (001/0=P) دختران نوجوان دارد که اثرات آن در مرحله پیگیری نیز پایدار است. بنابراین، استفاده از این برنامه برای بهبود مهارتهای ارتباطی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی هیجانی کابردی به نظر میرسد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/7/24 | پذیرش: 1400/8/26 | انتشار الکترونیک: 1401/1/28