Ethics code: IR.IAU.ARDABIL.REC.1400.039
Zare R, Taklavi S, Ghaffari A. The Effectiveness of the Children Philosophy Education on Self-determination and Responsibility of the Elementary Students. Rooyesh 2022; 10 (12) :37-48
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3265-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، staklavi@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده: (1208 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بستهی آموزش فلسفه به کودکان بر خود تعیینگری و مسئولیتپذیری در دانشآموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی استان اردبیل که در سال 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. 32 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 16 نفر) قرار گرفتند و به آزمون ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی (BNSQ) ریان، کاچمن و دسی (2000) و پرسشنامه مسئولیتپذیری دانشآموزان (SR-Q) کردلو (1389) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسهی 60 دقیقهای و هفته ای دوبار بستهی آموزش فلسفه به کودکان را دریافت کردند. دادهها بوسیلهی آزمون تحلیل کواریانس از طریق نرمافزار اسپیاساس نسخهی 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بستهی آموزش فلسفه به کودکان موجب افزایش و بهبود خودتعیینگری و مسئولیتپذیری دانشآموزان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شد (01/0p<). در مجموع نتایج نشان داد که بستهی آموزشی فلسفه به کودکان بر خود تعیینگری و مسئولیتپذیری دانشآموزان ابتدایی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1400/7/24 | ویرایش نهایی: 1401/1/17 | پذیرش: 1400/9/1 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10