مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 12 - ( اسفند1400/ پیاپی 69 1400 )                   سال 10 شماره 12 صفحات 48-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.ARDABIL.REC.1400.039

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare R, Taklavi S, Ghaffari A. The Effectiveness of the Children Philosophy Education on Self-determination and Responsibility of the Elementary Students. Rooyesh 2022; 10 (12) :37-48
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3265-fa.html
زارع رویا، تکلوی سمیه، غفاری عذرا. اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر خودتعیین گری و مسئولیت پذیری دانش آموزان ابتدایی. رویش روان شناسی. 1400; 10 (12) :37-48

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3265-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، staklavi@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (1208 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته­ی آموزش فلسفه به کودکان بر خود تعیین‌گری و مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانش‌آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی استان اردبیل که در سال 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. 32 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 16 نفر) قرار گرفتند و به آزمون ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی (BNSQ) ریان، کاچمن و دسی (2000) و پرسشنامه مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان (SR-Q) کردلو (1389) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه­ی 60 دقیقه‌ای و هفته ای دوبار بسته­ی آموزش فلسفه به کودکان را دریافت کردند. داده‌ها بوسیله­ی آزمون تحلیل کواریانس از طریق نرم‌افزار اس­پی­اس­اس نسخه­ی 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بسته­ی آموزش فلسفه به کودکان موجب افزایش و بهبود خودتعیین‌گری و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شد (01/0p<). در مجموع نتایج نشان داد که بسته­ی آموزشی فلسفه به کودکان بر خود تعیین‌گری و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان ابتدایی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
متن کامل [PDF 531 kb]   (572 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1400/7/24 | ویرایش نهایی: 1401/1/17 | پذیرش: 1400/9/1 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb