مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 11 - ( بهمن 1401 /شماره پیاپی 80 1401 )                   سال 11 شماره 11 صفحات 154-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.REC.1399.203

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi rad H, Sajjadian I. Effectiveness of Mindful ParentingTraining Package on Parental Care and Parenting Burnout of Mothers of Student with Internalizing Disorder. Rooyesh 2023; 11 (11) :145-154
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3271-fa.html
ابراهیمی راد حورا، سجادیان ایلناز. اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری ذهن‌آگاهانه بر مراقبت والدین و فرسودگی والدگری مادران دانش‌آموزان دارای اختلال درونی‌سازی‌شده. رویش روان شناسی. 1401; 11 (11) :145-154

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3271-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2- دانشیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده:   (706 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری ذهن‌آگاهانه بر مراقبت والدین و فرسودگی والدگری مادران دانش‌آموزان دارای اختلال درونی‌سازی‌شده اجرا گردید. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری 1 ماهه بود. جامعه آماری کلیه مادران دانش‌آموزان دوره‌ی دوم ابتدایی در شهر اصفهان، سال ۱۳۹۹ را شامل می‌شد که از بین آن‌ها تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان دارای اختلالات درونی‌سازی‌شده به شیوه‌ی نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش برنامه آموزش فرزندپروری ذهن‌آگاهانه بوگلز (2014) را طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای، هفته‌ای یک‌بار دریافت نمودند. گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌های پژوهش شامل ابعاد مثبت مراقبت (PDCS) (راف و همکاران 2004) و فرسودگی والدگری (PBQ) (میکولاجک و همکاران، 2018) پاسخ دادند. جهت تحلیل داده‌ها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش فرزندپروری ذهن‌آگاهانه بر مراقبت والدین و فرسودگی والدگری مادران دانش‌آموزان دارای اختلال درونی‌سازی‌شده اثربخشی معناداری داشته است (05/0>p). بنابراین می‌توان گفت بسته ی آموزشی فرزندپروری ذهن آگاهانه بر مراقبت والدبن و فرسوگی والدگری مادران دانش آموزان دارای اختلال درونی سازی شده تاثیر دارد.
متن کامل [PDF 527 kb]   (407 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/7/26 | ویرایش نهایی: 1402/1/14 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb