Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.REC.1399.203
Ebrahimi rad H, Sajjadian I. Effectiveness of Mindful ParentingTraining Package on Parental Care and Parenting Burnout of Mothers of Student with Internalizing Disorder. Rooyesh 2023; 11 (11) :145-154
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3271-fa.html
ابراهیمی راد حورا، سجادیان ایلناز. اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر مراقبت والدین و فرسودگی والدگری مادران دانشآموزان دارای اختلال درونیسازیشده. رویش روان شناسی. 1401; 11 (11) :145-154
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3271-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2- دانشیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده: (706 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر مراقبت والدین و فرسودگی والدگری مادران دانشآموزان دارای اختلال درونیسازیشده اجرا گردید. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری 1 ماهه بود. جامعه آماری کلیه مادران دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی در شهر اصفهان، سال ۱۳۹۹ را شامل میشد که از بین آنها تعداد 30 نفر از دانشآموزان دارای اختلالات درونیسازیشده به شیوهی نمونهگیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش برنامه آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بوگلز (2014) را طی 8 جلسه 90 دقیقهای، هفتهای یکبار دریافت نمودند. گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای پژوهش شامل ابعاد مثبت مراقبت (PDCS) (راف و همکاران 2004) و فرسودگی والدگری (PBQ) (میکولاجک و همکاران، 2018) پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر مراقبت والدین و فرسودگی والدگری مادران دانشآموزان دارای اختلال درونیسازیشده اثربخشی معناداری داشته است (05/0>p). بنابراین میتوان گفت بسته ی آموزشی فرزندپروری ذهن آگاهانه بر مراقبت والدبن و فرسوگی والدگری مادران دانش آموزان دارای اختلال درونی سازی شده تاثیر دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/7/26 | ویرایش نهایی: 1402/1/14 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10