مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 6 - ( شهریور 1401/ پیاپی 75 1401 )                   سال 11 شماره 6 صفحات 258-243 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samimi A, Shahidi S, Panaghi L, Bagherian F. The meaning of life from the pathway of mindfulness and responsible action: A phenomenological study with Iranian university students. Rooyesh 2022; 11 (6) :243-258
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3287-fa.html
صمیمی عادله، شهیدی شهریار، پناغی لیلی، باقریان فاطمه. معنای زندگی از مسیر ذهن‌آگاهی و عمل مسئولانه: مطالعۀ پدیدارشناسی بر روی دانشجویان ایرانی. رویش روان شناسی. 1401; 11 (6) :243-258

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3287-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه شهید بهشتی ، shahriarshahidi@hotmail.com
چکیده:   (683 مشاهده)
احساس معنا در زندگی تجربه­ای است که ره یافتن به آن برای انسان پر تشویش جامعۀ امروزی، امری خواستنی و مطلوب قلمداد می­شود. این امر به­سبب تأثیری که برخورداری از معنا بر رضایتمندی و شادکامی افراد دارد قابل توجه پژوهشگران حوزۀ سلامت روان قرار گرفته است. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی پدیدارشناسانۀ روش­ها و سبک­هایی در زندگی افراد که منجر به تجربۀ معنا می­شود صورت گرفته است. مطالعۀ حاضر پژوهشی از نوع کیفی به روش تحلیل درون­مایه­ای است که با بهره­گیری از مصاحبۀ نیمه­ساختاریافته در 5 گروه متمرکز و با مجموع تعداد 33 نفر، به بررسی تجربۀ دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلی و سنی مختلف از احساس معنا و روش­های دستیابی به آنها پرداخته است. راهبرد شش مرحله­ای براون و کلارک (2006) برای استخراج درون­مایه­ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این مطالعه در قالب یک درون­مایۀ سایبانی «رهتوشه معنا»، دو درون­مایۀ «ذهن­آگاهی» و «عمل مسئولانه» و سه درون­مایۀ فرعی «نگرش عاملیت»، «اقدام» و «استمرار» طبقه­بندی و گزارش شده است. نتایج این مطالعه در راستای کمک به دسترس­پذیر کردن تجربۀ معنا چه در قالب آموزش و چه درمان قابل استناد برای متخصّصین خواهد بود.
متن کامل [PDF 451 kb]   (440 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/8/3 | ویرایش نهایی: 1401/8/16 | پذیرش: 1400/9/21 | انتشار الکترونیک: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb