Monemi A, Zeinali A. (2022). The Role of Difficulty in Emotion Regulation and Impulsivity (Five Factor Model) in Predicting Problematic Mobile Use in Adolescents.
Rooyesh.
11(1), 1-12.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3304-fa.html
منعمی آلاء، زینالی علی. نقش دشواری در تنظیم هیجان و تکانشگری (مدل پنج عاملی) در پیشبینی استفاده مشکلزای تلفن همراه در نوجوانان رویش روان شناسی 1401; 11 (1) :12-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3304-fa.html
1- دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران. ، zeinali@iaukhoy.ac.ir
چکیده: (2102 مشاهده)
استفاده مشکلزای تلفن همراه در نوجوانان بسیار زیاد و در حال افزایش است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دشواری در تنظیم هیجان و تکانشگری (مدل پنج عاملی) در پیشبینی استفاده مشکلزای تلفن همراه در نوجوانان انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 400-1399 (12450 دانشآموز) بودند که از میان آنها 400 نفر به روش در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزارهای پژوهش فرم کوتاه مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS-SF، کافمن و همکاران، 2015)، فرم کوتاه مقیاس رفتار تکانشگری (IBS-SF، سیدرز و همکاران، 2014) و مقیاس استفاده مشکلزای تلفن همراه (PMUS، جنارو و همکاران، 2007) بودند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که دشواری در تنظیم هیجان (ابعاد محدودیت استراتژیهای تنظیم هیجان، عدم پذیرش، دشواری کنترل تکانه، دشواری درگیری در اهداف، عدم آگاهی هیجانی و عدم وضوح هیجانی) و تکانشگری (ابعاد فوریت منفی، فقدان تأمل، فقدان پشتکار، هیجانخواهی و فوریت مثبت) با استفاده مشکلزای تلفن همراه رابطه مثبت و معنیدار داشتند (01/0>P). بر اساس تحلیل رگرسیون ترکیب دشواری در تنظیم هیجان و تکانشگری توانستند 1/17 درصد از واریانس استفاده مشکلزای تلفن همراه را پیشبینی کنند. علاوه بر آن، ترکیب ابعاد دشواری در تنظیم هیجان و تکانشگری توانستند 8/20 درصد از ورایانس استفاده مشکلزای تلفن همراه را تبیین کنند (001/0>P). بنابراین، برنامهریزی جهت کاهش دشواری در تنظیم هیجان و تکانشگری از طریق کارگاههای آموزشی برای کاهش استفاده مشکلزای تلفن همراه ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1400/8/10 | پذیرش: 1400/11/1 | انتشار الکترونیک: 1401/1/28