مقالات پژوهشی درباره کووید19 در اولویت انتشار قرار دارند

سال 11، شماره 3 - ( خرداد 1401/ شماره پیاپی 72 1401 )                   سال 11 شماره 3 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghotb S I, Saadat B, Asayesh M H. The role of attachment to God and emotional intelligence in predicting self-compassion for women teachers working in primary schools in Mashhad. Rooyesh. 2022; 11 (3) :1-10
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3390-fa.html
قطب سید ایمان، سعادت بتول، آسایش محمدحسن. نقش دلبستگی به خدا و هوش هیجانی در پیش بینی شفقت به خود زنان معلم شاغل در دبستان های شهر مشهد. رویش روان شناسی. 1401; 11 (3) :10-1

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3390-fa.html


1- استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی شاندیز مشهد، مشهد، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی شاندیز مشهد، مشهد، ایران.
3- استادیار، بخش تخصصی مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، asayesh@ut.ac.ir
چکیده:   (247 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش دلبستگی به خدا و هوش هیجانی در پیش بینی شفقت به خود زنان معلم شاغل در دبستان های شهر مشهد بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش، معلمان خانم دبستان‌های منطقه یک آموزش ‌و پرورش شهر مشهد در سال 1400-1399بود، که از میان آن­ها 100 نفر به روش نمونه­گیری در­دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های شفقت به خود (SCS) (نف و همکاران، 2003)، هوش هیجانی (EQ-i) (بارآن، 1997) و دلبستگی به خدا در اسلام (M-SAS) (غباری­بناب و حدادی کوهسار، 1390) استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم­افزار Spss نسخه 24 با روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی و دلبستگی به خدا با شفقت به خود رابطه مثبت معناداری دارند (01/0>p). بدین معنا که با افزایش نمرات در متغیرهای هوش هیجانی و دلبستگی به خدا، نمرات در شفقت به خود نیز افزایش می­یابد. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای هوش هیجانی و دلبستگی به خدا در مجموع 36 درصد از واریانس متغیر شفقت به خود در بین معلمان خانم دبستان‌های منطقه یک آموزش ‌و پرورش شهر مشهد را تبیین کنند؛ بنابراین می­توان اینگونه بیان کرد که هوش هیجانی و دلبستگی به خدا نقش مهمی در ارتقاء شفقت به خود در معلمان دارند.
متن کامل [PDF 496 kb]   (243 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1400/9/12 | ویرایش نهایی: 1401/4/7 | پذیرش: 1400/12/2 | انتشار: 1401/4/7 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb