مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 3 - ( خرداد 1401/ شماره پیاپی 72 1401 )                   سال 11 شماره 3 صفحات 158-149 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUMS.REC.1400.225

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fakoor F, Sahebdel H, Ebrahimpour M. Development of a parenting education package based on motivational psychotherapy and its feasibility study on improving mothers' parenting and reducing anxiety in boys with confrontational disobedience. Rooyesh 2022; 11 (3) :149-158
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3405-fa.html
فکور فائزه، صاحبدل حسین، ابراهیم پور مجید. تدوین بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر روان درمانی انگیزشی و امکان سنجی آن بر بهبود فرزندپروری مادران و کاهش اضطراب پسران مبتلا به نافرمانی مقابله ای. رویش روان شناسی. 1401; 11 (3) :149-158

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3405-fa.html


1- دانشجوی دکترای گروه روان شناسی تربیتی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران.
2- استادیار، گروه مشاوره، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران. ، Pcsahebdel1365@gmail.com
3- استادیار، گروه روان شناسی کودکان استثنایی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران.
چکیده:   (878 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تدوین بسته آموزشی فرزند پروری مبتنی بر روان‌درمانی انگیزشی و امکان‌سنجی آن بر بهبود فرزند پروری مادران و کاهش اضطراب کودکان مبتلا به نافرمانی مقابله‌ای انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای پسران ابتدایی مبتلا به نافرمانی مقابله‌ای در منطقه 3 شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-1400 بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند 40 نفر از مادرانی که پسران مبتلا به نافرمانی مقابله‌ای داشتند، انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر)  و گواه (20 نفره) جایگزین شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تشخیص اختلال نافرمانی مقابله‌ای (CSI-4) گادو و همکاران (1994)، پرسشنامه اضطراب بک (PAI) (1990) و پرسشنامه شیوه فرزند پروری (PSDQ) رابینسون و همکاران (2001) بود. گروه آزمایش 15 جلسه یک ساعته و دو روز در هفته در جلسات آموزشی شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری و با نرم‌افزار Spss 26 تحلیل شد. نتایج آزمون تحلیل کواریانس چند­ متغیری نشان داد که آموزش فرزند پروری مبتنی بر روان‌درمانی انگیزشی منجر به بهبود سبک فرزند پروری مادر و کاهش اضطراب کودکان شده است (001/0P <). از یافته­های فوق می‌توان نتیجه گرفت که آموزش فرزند پروری مبتنی بر روان‌درمانی انگیزشی موجب بهبود سبک فرزند پروری مادر و کاهش اضطراب کودکان می­گردد و می­توان از این آموزش در جهت کاهش اضطراب کودکان استفاده نمود.
متن کامل [PDF 496 kb]   (639 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1400/9/17 | ویرایش نهایی: 1401/4/7 | پذیرش: 1400/10/26 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb