مقالات پژوهشی درباره کووید19 در اولویت انتشار قرار دارند

سال 11، شماره 2 - ( اردیبهشت 1401/ پیاپی 71 1401 )                   سال 11 شماره 2 صفحات 180-169 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 13620066568961

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharaviri L, Rustaei Z, Kazemi A. The effectiveness of neuro-verbal programming training on students' academic procrastination and emotional self-regulation. Rooyesh. 2022; 11 (2) :169-180
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3406-fa.html
قراویری لیلا، روستایی زهرا، کاظمی آمنه سادات. اثربخشی آموزش برنامه ریزی عصبی-کلامی بر اهمال کاری تحصیلی و خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان. رویش روان شناسی. 1401; 11 (2) :180-169

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3406-fa.html


1- کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی،گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Lgharaviri@gmail.com
2- دکترا، روانشناسی تربیتی ،استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3- دکترا روانشناسی، استادیار،گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (80 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش برنامه­ریزی عصبی-کلامی بر اهمال­کاری تحصیلی و خودتنظیمی هیجانی دانش­آموزان بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون_ پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش­آموزان در حال تحصیل در مقطع متوسطه اول منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزارهای اندازه­گیری پرسشنامه اهمال­کاری تحصیلی (APQ) (سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی (ERQ) (هافمن و کاشدن، 2010) بودند. آموزش برنامه­ریزی عصبی-کلامی بر اهمال­کاری تحصیلی و خودتنظیمی هیجانی به مدت 10جلسه 60 دقیقه­ای و هفته­ای دو بار بر روی گروه­ آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش برنامه­ریزی عصبی-کلامی بر کاهش اهمال­کاری تحصیلی و افزایش خودتنظیمی هیجانی تأثیر داشته است (05/0P<). از یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که آموزش برنامه­ریزی عصبی-کلامی موجب کاهش اهمال­کاری تحصیلی و افزایش خودتنظیمی هیجانی دانش­آموزان می­شود، لذا اجرای کارگاه­های آموزشی مبتنی بر این مفاهیم در مدارس توصیه می­شود.
متن کامل [PDF 550 kb]   (41 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/9/17 | ویرایش نهایی: 1401/3/24 | پذیرش: 1400/11/30 | انتشار: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb