Amini shirazi N, Savadkoohi M, Shirzadi P, Asgharpour Lashkami Z. (2022). The Effectiveness of Music Therapy on Coronavirus Anxiety and Child-Parent Interaction in Mothers.
Rooyesh.
11(5), 101-110.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3409-fa.html
امینی شیرازی نرگس، سوادکوهی مهسا، شیرزادی پرستو، اصغرپور لشکامی زهرا. اثربخشی موسیقی درمانی بر اضطراب ناشی از کروناویروس و تعامل والد-کودک در مادران رویش روان شناسی 1401; 11 (5) :110-101
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3409-fa.html
1- کاندیدای دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
3- کاندیدای دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران. ، shirzadi_pari@yahoo.com
چکیده: (1209 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی موسیقی درمانی آنلاین بر اضطراب کرونا و تعامل والد-کودک در مادران بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. روش نمونه گیری هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند 6 تا 12 ساله شهر تهران در سال 1399 بودند که دارای علائم اضطراب کرونا بوده و از پرسشنامه اضطراب کرونا (علی پور و همکاران، 1398) نمره بیشتر از میانگین به دست آوردند، تعداد 30 نفر که واجد معیارهای ورود به پژوهش بودند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS) (علی پور و همکاران، 1398) و مقیاس رابطه والد-کودک (CPRS) (پیانتا، 1994) استفاده شد. پس از آن گروه آزمایش طی 21 جلسه 25 دقیقهای (هر روز به مدت سه هفته) موسیقی درمان فعال با رویکرد برین دنس را دریافت نمودند، این در حالی بود که افراد گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با نرمافزار SPSS-24 و تحلیل کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که موسیقیدرمانی بر کاهش ابعاد جسمانی و روانی و نیز نمره کلی اضطراب کرونا؛ و همچنین بهبود تعامل والد- کودک در ابعاد نزدیکی، تعارض، وابستگی و نیز نمره کلی تعامل والد- کودک موثر بوده و این تاثیر از نظر آماری معنادار است(05/0>P). بنابراین میتوان از موسیقیدرمانی جهت کاهش اضطراب کرونا و بهبود تعامل والد- کودک استفاده نمود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/9/18 | پذیرش: 1400/11/2 | انتشار الکترونیک: 1401/5/10