Ethics code: IR.HUMS.REC.1400.110
Radfar S, Zarei E, Sodani M, Moallem M. (2022). Evaluation of the effectiveness of parenting education to parents on reducing social problems and lack of attention to adolescents.
Rooyesh.
11(4), 229-240.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3455-fa.html
رادفر شیوا، زارعی اقبال، سودانی منصور، معلم مهناز. بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری به والدین بر کاهش مشکلات اجتماعی و کمبود توجه نوجوانان رویش روان شناسی 1401; 11 (4) :240-229
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3455-fa.html
1- دکترای تخصصی مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- دانشیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. ، eghbalzarei2010@yahoo.com
3- استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4- استاد، گروه بخش فناوری آموزشی و سوادآموزی، دانشگاه تاوسون، مریلند ایالات متحده، آمریکا.
چکیده: (1174 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی فرزند پروری بر کاهش مشکلات اجتماعی و کمبود توجه نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری در شهر اهواز در سال 1400-1399 بود. نمونه پژوهش شامل 34 نفر که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه (آزمایش 17 نفر و گروه گواه 17 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 75 دقیقهای هر هفته دو جلسه تحت آموزش بسته تدوینشده فرزند پروری قرار گرفتند. بهمنظور گردآوری دادهها در پیشآزمون و پسآزمون از سیاهه مشکلاترفتاری نوجوان CBCL(2001)، استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) صورت گرفت. یافتهها نشان داد که بسته آموزشی تدوینشده تأثیر معناداری بر نمره مشکلات اجتماعی (01/0>P، 240/17=F) داشته، ولی این تغییر بر کمبود توجه نوجوانان (05/0<p،923/2 =F) معنیدار نبود. با توجه به نتایج بهدستآمده، میتوان بیان نمود؛ بسته تدوینشده فرزندپروری میتواند بهعنوان یک مداخله مؤثر بهمنظور توانمندسازی والدین در حل مشکلات اجتماعی نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری مورداستفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1400/10/2 | پذیرش: 1400/12/9 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10