مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 4 - ( تیر 1401/ پیاپی 73 1401 )                   سال 11 شماره 4 صفحات 240-229 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.HUMS.REC.1400.110

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Radfar S, Zarei E, Sodani M, Moallem M. (2022). Evaluation of the effectiveness of parenting education to parents on reducing social problems and lack of attention to adolescents. Rooyesh. 11(4), 229-240.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3455-fa.html
رادفر شیوا، زارعی اقبال، سودانی منصور، معلم مهناز. بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری به والدین بر کاهش مشکلات اجتماعی و کمبود توجه نوجوانان رویش روان شناسی 1401; 11 (4) :240-229

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3455-fa.html


1- دکترای تخصصی مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- دانشیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. ، eghbalzarei2010@yahoo.com
3- استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4- استاد، گروه بخش فناوری آموزشی و سوادآموزی، دانشگاه تاوسون، مریلند ایالات متحده، آمریکا.
چکیده:   (1174 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی فرزند پروری بر کاهش مشکلات اجتماعی و کمبود توجه نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری در شهر اهواز در سال 1400-1399 بود. نمونه پژوهش شامل 34 نفر که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه (آزمایش 17 نفر و گروه گواه 17 نفر) به‌صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 75 دقیقه­ای هر هفته دو جلسه تحت آموزش بسته تدوین‌شده فرزند پروری قرار گرفتند. به‌منظور گردآوری داده­ها در پیش‌آزمون و پس‌آزمون از سیاهه مشکلات­رفتاری نوجوان  CBCL(2001)، استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) صورت گرفت. یافته­ها نشان داد که بسته آموزشی تدوین‌شده تأثیر معناداری بر نمره مشکلات اجتماعی (01/0>P، 240/17=F) داشته، ولی این تغییر بر کمبود توجه نوجوانان (05/0<p،923/2 =F) معنی‌دار نبود. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، می­توان بیان نمود؛ بسته تدوین‌شده فرزند­پروری می­تواند به‌عنوان یک مداخله مؤثر به‌منظور توانمندسازی والدین در حل مشکلات اجتماعی نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری مورداستفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 551 kb]   (796 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1400/10/2 | پذیرش: 1400/12/9 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb