مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 5 - ( تابستان1397، مردادماه، شماره5، شماره پیاپی26 1397 )                   سال 7 شماره 5 صفحات 30-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi S, ja'fari F, Ranjbar Sudejani Y. The relationship between mindfulness and emotion regulation strategies of students. Rooyesh 2018; 7 (5) :13-30
URL: http://frooyesh.ir/article-1-347-fa.html
ابراهیمی شیوا، جعفری فرشاد، رنجبر سودجانی یوسف. رابطه بین ذهن آگاهی و راهبردهای تنظیم هیجانی دانشجویان . رویش روان شناسی. 1397; 7 (5) :13-30

URL: http://frooyesh.ir/article-1-347-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحدبین المللی کیش
3- عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران. ، yusef137205@gmail.com
چکیده:   (4046 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه بین ذهن آگاهی و راهبردهای تنظیم هیجانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. 252 دانشجو (168 مرد و 84 زن) به شیوه نمونه­برداری تصادفی طبقه‌ای از بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی بایر و همکاران (2006) و مقیاس تنظیم هیجانی گراس و جان (2009) بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین مؤلفه­ی فرونشانی به عنوان یکی از مؤلفه‌های تنظیم هیجانی با ذهن آگاهی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. همچنین، بین مؤلفه­ی بازارزیابی شناختی با ذهن آگاهی همبستگی مثبت معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز بیانگر آن است که راهبردهای تنظیم هیجانی قادر به پیش بینی ذهن آگاهی دانشجویان می‌باشند. در تبیین یافته‌های این پژوهش، به­طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که راهبردهای تنظیم هیجانی، عناصر روان شناختی مهمی در پیش بینی ذهن آگاهی بودند.

متن کامل [PDF 557 kb]   (92 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/4/9 | ویرایش نهایی: 1397/4/26 | پذیرش: 1396/3/19 | انتشار الکترونیک: 1397/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb