مقالات پژوهشی درباره کووید19 در اولویت انتشار قرار دارند

سال 11، شماره 4 - ( تیر 1401/ پیاپی 73 1401 )                   سال 11 شماره 4 صفحات 132-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Firouzkouhi Moghaddam B, Sanago Moharer G, Shirazi M. Investigating the effect of acceptance and commitment training on burnout and job motivation of Social Security employees. Rooyesh. 2022; 11 (4) :121-132
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3488-fa.html
فیروزکوهی مقدم بیتا، ثناگوی محرر غلامرضا، شیرازی محمود. بررسی تاثیر آموزش پذیرش و تعهد بر فرسودگی و انگیزش شغلی کارکنان سازمان تامین اجتماعی. رویش روان شناسی. 1401; 11 (4) :132-121

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3488-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی،واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. ، r.sanagoo@iauzah.ac.ir
3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، گروه روان شناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان، زاهدان، ایران.
چکیده:   (60 مشاهده)
مسائل شغلی از موضوع­های مهم و بنیادین امروزه جوامـع هسـتند. گسـترش شهرنشـینی، توسعه صـنعت، جهـانی شـدن، رقابت اقتصادی و عواملی مانند آنها شـغل را به یک مسأله اساسی در زندگی انسان امروزی تبدیل کرده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی و انگیزش شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های کاربردی و از لحاظ روش از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه کارکنان مرد و زن شاغل در سازمان تأمین اجتماعی شهر تهران در سال 1400- 1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت نمونه­گیری تصادفی خوشه ای 60 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 30 شرکت­کننده) قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و همکاران (MBI) (1981) و انگیزش شغلی هاکمن الدهام (MPS) (1975) بود. مداخله آموزش پذیرش و تعهد طی 9 جلسه 90 دقیقه­ای و هفته­ای یکبار انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخله­ای را دریافت نکردند. داده­های پژوهش، به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد آموزش پذیرش و تعهد بر فرسودگی و انگیزش تحصیلی موثر است (05/0>P). از یافته­های فوق می­توان نتیجه­ گرفت که آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش فرسودگی و افزایش انگیزش شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی موثر است.
متن کامل [PDF 590 kb]   (31 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1400/10/12 | ویرایش نهایی: 1401/5/5 | پذیرش: 1400/12/9 | انتشار: 1401/4/10 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb