Firouzkouhi Moghaddam B, Sanago Moharer G, Shirazi M. (2022). Investigating the effect of acceptance and commitment training on burnout and job motivation of Social Security employees.
Rooyesh.
11(4), 121-132.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3488-fa.html
فیروزکوهی مقدم بیتا، ثناگوی محرر غلامرضا، شیرازی محمود. بررسی تاثیر آموزش پذیرش و تعهد بر فرسودگی و انگیزش شغلی کارکنان سازمان تامین اجتماعی رویش روان شناسی 1401; 11 (4) :132-121
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3488-fa.html
1- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی،واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. ، r.sanagoo@iauzah.ac.ir
3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، گروه روان شناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان، زاهدان، ایران.
چکیده: (1210 مشاهده)
مسائل شغلی از موضوعهای مهم و بنیادین امروزه جوامـع هسـتند. گسـترش شهرنشـینی، توسعه صـنعت، جهـانی شـدن، رقابت اقتصادی و عواملی مانند آنها شـغل را به یک مسأله اساسی در زندگی انسان امروزی تبدیل کرده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی و انگیزش شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه کارکنان مرد و زن شاغل در سازمان تأمین اجتماعی شهر تهران در سال 1400- 1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت نمونهگیری تصادفی خوشه ای 60 نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 30 شرکتکننده) قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و همکاران (MBI) (1981) و انگیزش شغلی هاکمن الدهام (MPS) (1975) بود. مداخله آموزش پذیرش و تعهد طی 9 جلسه 90 دقیقهای و هفتهای یکبار انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. دادههای پژوهش، به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد آموزش پذیرش و تعهد بر فرسودگی و انگیزش تحصیلی موثر است (05/0>P). از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش فرسودگی و افزایش انگیزش شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی موثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1400/10/12 | پذیرش: 1400/12/9 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10