مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 4 - ( تیر 1401/ پیاپی 73 1401 )                   سال 11 شماره 4 صفحات 168-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khavarzamini P, Habibi-Kaleybar R. Predicting Academic Buoyancy based on Cognitive Flexibility and Academic Self-Concept of High School Students. Rooyesh 2022; 11 (4) :157-168
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3518-fa.html
خاورزمینی پریوش، حبیبی کلیبر رامین. پیش بینی پایستگی تحصیلی بر اساس انعطاف پذیری شناختی وخودپنداره تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه. رویش روان شناسی. 1401; 11 (4) :157-168

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3518-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، pp.khavarzamini@gmail.com
2- استاد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده:   (1505 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی پایستگی تحصیلی براساس انعطاف‌پذیری شناختی و خودپنداره تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه ۲ شهر تبریز در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تشکیل دادند که از بین آن‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس 446 نفر  به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار‌های گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه پایستگی تحصیلی (ABS، مارتین و مارش، 2008) و پرسش نامه انعطاف‌پذیری شناختی (CFI، دنیس و وندروال، 2010) و پرسش نامه خودپنداره تحصیلی (ASC، یی سن چن، 2004) بود. داده‌های پژوهش با استفاده از  ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه (گام به گام) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که  بین انعطاف‌پذیری شناختی، جایگزین ها، کنترل، خودپنداره تحصیلی و مولفه‌های آن با پایستگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/۰P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که خودپنداره تحصیلی، انعطاف‌پذیری شناختی و جایگزین‌هایی برای رفتار انسانی 29% از واریانس مربوط به پایستگی تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. نتایج نشان می‌دهد هر چقدر دانش‌آموزان انعطاف‌پذیری شناختی بیشتر و خودپنداره تحصیلی مثبتی داشته باشند، پایستگی تحصیلی بیشتری خواهند داشت.
متن کامل [PDF 568 kb]   (982 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/10/20 | ویرایش نهایی: 1401/5/5 | پذیرش: 1401/2/17 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb