Khavarzamini P, Habibi-Kaleybar R. (2022). Predicting Academic Buoyancy based on Cognitive Flexibility and Academic Self-Concept of High School Students.
Rooyesh.
11(4), 157-168.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3518-fa.html
خاورزمینی پریوش، حبیبی کلیبر رامین. پیش بینی پایستگی تحصیلی بر اساس انعطاف پذیری شناختی وخودپنداره تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه رویش روان شناسی 1401; 11 (4) :168-157
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3518-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، pp.khavarzamini@gmail.com
2- استاد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده: (2308 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی پایستگی تحصیلی براساس انعطافپذیری شناختی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم ناحیه ۲ شهر تبریز در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تشکیل دادند که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس 446 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه پایستگی تحصیلی (ABS، مارتین و مارش، 2008) و پرسش نامه انعطافپذیری شناختی (CFI، دنیس و وندروال، 2010) و پرسش نامه خودپنداره تحصیلی (ASC، یی سن چن، 2004) بود. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه (گام به گام) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین انعطافپذیری شناختی، جایگزین ها، کنترل، خودپنداره تحصیلی و مولفههای آن با پایستگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/۰P ‹). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که خودپنداره تحصیلی، انعطافپذیری شناختی و جایگزینهایی برای رفتار انسانی 29% از واریانس مربوط به پایستگی تحصیلی را پیشبینی میکنند. نتایج نشان میدهد هر چقدر دانشآموزان انعطافپذیری شناختی بیشتر و خودپنداره تحصیلی مثبتی داشته باشند، پایستگی تحصیلی بیشتری خواهند داشت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/10/20 | پذیرش: 1401/2/17 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10