Barkhordari M, Hojat khah M, Seydi M S. Investigating the moderating role of self-compassion and positive thinking in the relationship between attachment styles and adolescents' happiness.. Rooyesh 2022; 11 (3) :115-124
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3523-fa.html
برخورداری مهتاب، حجت خواه محسن، صیدی محمد سجاد. بررسی نقش تعدیل کننده خود شفقت ورزی و مثبت اندیشی در رابطه ی بین سبک های دلبستگی و شادکامی نوجوانان. رویش روان شناسی. 1401; 11 (3) :115-124
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3523-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، mahtabbarkhordari9@gmail.com
2- استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده: (1477 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش واسطه ای خود شفقت ورزی و مثبت اندیشی در رابطه بین سبک های دلبستگی و شادکامی نوجوانان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف جز پژوهشهای بنیادی و از نظر روش از نوع مطالعات همبستگی (مدلیابی معادلات ساختاری) بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان هلیلان در سال1401-1400 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه های این پژوهش شامل پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان (AAI) سیمپسون (1990)، پرسشنامه خودشفقت ورزی (SCS)نف (2003)، پرسشنامه افکار خودآیند مثبت (ATQ-P) اینگرام و ویسنیکی (1988) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) آرگیل و همکاران (1989) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد شادکامی با سبک دلبستگی ایمن رابطه مثبت و معنا دار(15/0β=) و با سبک دلبستگی ناایمن رابطه منفی و معنادار (35/0-=β) داشت. از سوی دیگر رابطه شادکامی با سبک دلبستگی ایمن از طریق خودشفقت ورزی و مثبت اندیشی مثبت و معنادار (27/0=β) و با سبک دلبستگی ناایمن منفی و معنادار (22/0-=β) بود. مدل از برازش مطلوب برخوردار بود. میتوان نتیجه گرفت که شادکامی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق دو متغیر خودشفقت ورزی و مثبت اندیشی با سبکهای دلبستگی رابطه دارد. بنابراین خود شفقت ورزی و مثبت اندیشی میتوانند در رابطه بین سبکهای دلبستگی و شادکامی نقش واسطهای ایفا کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1400/10/22 | ویرایش نهایی: 1401/4/7 | پذیرش: 1400/12/12 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7